יום ראשון, 21 בפברואר 2016

תרומה - המשכן והמקדש

הציווי היה "ח וְעָשׂוּ לִי, מִקְדָּשׁ; וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹכָם" [שמות כה 8] ואז מפרט המקרא איך לבנות את המשכן אך אינו אומר מה מטרתו וייעודו.
הרמב"ן כותב: "עיקר החפץ במשכן הוא מקום מנוחת השכינה, שהוא הארון. כמו שנאמר:
 "ועשית ארון... כב וְנוֹעַדְתִּי לְךָ שָׁם וְדִבַּרְתִּי אִתְּךָ מֵעַל הַכַּפֹּרֶת מִבֵּין שְׁנֵי הַכְּרֻבִים אֲשֶׁר עַל-אֲרוֹן הָעֵדֻת--אֵת כָּל-אֲשֶׁר אֲצַוֶּה אוֹתְךָ אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל..." הקדים הארון והכפורת בכאן, כי הוא מוקדש במעלה".

הקרבנות שהיו מוקרבים ע"ג המזבח רק במקדש ובמשכן, מה טיבם? שאלה קשה היא, ונראה לי כי עיקרם בא לאחר פרשת העגל. שם נאמר: "וַיַּשְׁכִּימוּ מִמָּחֳרָת וַיַּעֲלוּ עֹלֹת וַיַּגִּשׁוּ שְׁלָמִים; וַיֵּשֶׁב הָעָם לֶאֱכֹל וְשָׁתוֹ וַיָּקֻמוּ לְצַחֵק] ."פרשת העגל, שמות ל'ב 7]
נוכח הקב"ה כי העם רואה את הקרבנות כחלק מהותי מהפולחן, ופקד לרכז אותם רק במקום המקודש לשמו – המשכן והמקדש.

בעוונותינו נחרב המקדש, אך חז"ל אומרים לנו כי למשכן קיום נצחי [מסכת סוטה ט ע"א] "משנבנה מקדש ראשון  נגנז אוהל מועד, קרשיו בריחיו ועמודיו". על השאלה היכן נגנז הם אומרים: "תחת מחילותיו של היכל". כך גם נאמר במסכתות אחרות [יומא עב ע"א; סוכה מה ע"ב] "עצי שיטים עומדים"עומדים לעולם ולעולמים". למה המקדש חרב והמשכן קיים? אומרים [תנא דבי אליהו כ'ה] "מפני שעשאוהו כשרים בנדבת לבם".  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה