ידועה השאלה - מדוע נענש פרעה בעונש כה
חמור [בכורו הומת והוא עצמו טובע בים עם כל חילו לאחר שהתבזה], הרי הקב"ה
הקשה את לבו?
ניתנו לכך הרבה הסברים. הנפוץ בהם הוא כי
פרעה היה רוצח, הרג את הילדים היהודים והיה נוגש בבני ישראל, הא-ל רק הקשיח את לבו
יותר כדי להחמיר בעונשו, כך שכולם יראו מה הוא עונשו של רוצח יהודים!
אני מבקש להציע הסבר הטמון לדעתי בפסוקים
עצמם:
בפרשת "שמות" אומר הא-ל אל
משה [ד' 22-23]: "ואמרת אל פרעה לאמור, כה אמר ה': בני בכורי
ישראל, ואומר אליך שלח את בני ויעבדני, וימאן לשלחו, הנה אנוכי הורג את בנך בכורך".
מאז נאמרו מילים אלה הציג משה אותות
ומופתים לפני פרעה והביא עליו תשע מכות! אך בני משפחת פרעה לא נפגעו. אי ביצוע
האיום הוא שגרם להקשחת לב פרעה, אשר חשב כי אין א-לוהי העברים מסוגל לבצע את זממו.
לכן רק במכה העשירית ["מכת-בכורות"], כאשר בכור פרעה היושב על כסאו נפגע
ומת, נוכח פרעה באיוולתו ונחפז לשלח את ישראל
ביד חזקה. כלומר, אין לקבל כפשט מילולי את הביטוי "הקשיח את
לבו". הקב"ה הותיר לו פתח לחשוב שאין הוא מתמודד עם כח עליון בלתי מובן
ובלתי מוכר, אלא "ויעשו כן החרטומים בלהטיהם"! נתן לו אפשרות לחשוב שיש
לו עניין עם מעשי קסמים שגם הוא יכול לעשותם.
ומכאן - הוא עצמו הקשיח את לבו.
ולמה באו "עשר המכות" ולא
אכיפה של פרעה? - יותר כדי לחנך את בני ישראל ולהכשיר אותם להבנה שיש כח עליון
על-טבעי.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה