עשרת הדיברות:
אנכי ה' א-לוהיך – ציווי הכרת ה' הוא כפול – ליראה ולאהבה!
ה"יראה" מפורטת – ב"דברות" הבאות, ואילו ה"אהבה" מוסברת בפרשת קריאת שמע, ולה הרבה צדדים - אחד מהם הוא ההתמזגות עם השכינה, שכן אדם אוהב מתמזג וחש את נשוא האהבה שלו.
מעניינת האמרה החסידית כפי שנאמרה על ידי האדמו"ר של חב"ד [זו אינה ציטטה מדויקת]: תכלית התורה היא לחבר את מעשי יום-יום עם הקדושה, ו"אנוכי" הוא ביטוי מצרי השם את האנוכיות בראש הכל.
כאן השתמשה התורה באותו ביטוי בראש ההתגלות בהר סיני – כדי לתת בו קדושה. ומכאן לקח לכל יהודי – "בכל דרכיך דעהו". קדש את חייך הגשמיים!
לא יהיו לך אלוהים אחרים – מושתת על הזיכרון: זכירת כל אשר עשה ה' למענך...
לא תשא את שם ה' לשוא – לעתים תכופות אנו מוצאים קבוצות ומפלגות המתיימרות לדבר בשם הא-ל, הם כביכול יודעים את רצונו. יש פנים רבות לאלוהות, ואל תתיימר שרק אתה יודע.
שמור את יום השבת – מצוות השבת כאן מתייחסת ל"כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ" - שמירת השבת מראה את האמונה שלך בבורא שמים וארץ. אבל התורה מביאה במקומות אחרים נימוקים נוספים כמו: "כי ביד חזקה הוציאך ה' ממצרים" - חירות הנפש והגוף. ובמקום אחר מובאים - המנוחה ואיסור המלאכה !
כבד את אביך ואת אמך – כיבוד המסורת והמשכיות הדורות.
לא תרצח – הראשונה במצוות המוסריות לאחר האמוניות, ועיקרה קדושת החיים.
לא תנאף – בניית התא המשפחתי כיסוד מוסרי ומוסדי במערכת הדתית.
לא תגנוב – כיבוד הזולת ורכושו, כולל איסור גניבת דעת.
לא תענה ברעך עד שקר – לא רק כיבוד זכות הזולת ורכושו, אלא גם מניעת היזק.
לא תחמוד – דע את מקומך ותחומך ואל תרצה אפילו לחדור לתחום שאינו מיועד בשבילך.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה