יום שני, 4 ביולי 2016

קורח - ויקח קורח


אם נעיין  היטב בכתוב בתורה [ללא קריאה מוקדמת של מדרשים ופרשנים] ניווכח שאכן קורח היה איש רציני שהעלה נושא רציני.
נקרא לפי הסדר בכתוב, ונשים לב לניסוח:
בפרשת "שלח" היה "מעשה המרגלים" אחד המבצעים המתוכננים והמחושבים ביותר שנעשו בזמנו, לפי  פקודת מבצע מתוכננת היטב:
1.      הנבחרת:  חשובי השבטים, "כולם אנשים ראשי בני ישראל המה"...
2.      הגדרת המסלול: ”עלו זה בנגב, ועליתם את ההר";
3.      הגדרת המטרה: "וראיתם את הארץ מה היא, ואת העם היושב עליה – החזק הוא אם רפה, המעט הוא אם רב. ומה הארץ אשר הוא יושב בה, הטובה היא אם רעה? ומה הערים אשר הוא יושב בהנה, הבמחנים אם במבצרים. ומה הארץ השמנה היא אם רזה, היש בה עץ אם אין".
4.      המצאת הוכחות: "והתחזקתם ולקחתם מפרי הארץ".

הם מילאו את המשימה לכל פרטיה.
הקצף יצא עליהם בשל כך שהם לא הסתפקו בהצגת העובדות אלא נכנסו גם להערכות ופרשנויות שהם נתנו לעובדות.  גם הקפידו לעשות זאת לאזני כל העם. והעונש היה נורא! לכאורה ללא פרופורציה –
"אכנו בדבר", גם אחרי תפילת משה וריכוך העונש עדיין נותר "במדבר הזה יפלו פגריכם"!
מה שהכניס דמורליזציה קשה בעם.

קורח, שהיה אישיות כריזמטית בעלת מעמד ויחוס לבני לוי ממשפחת קהת נושאי ארון הברית [בן-דוד ראשון של משה], ידע לנצל את הסיטואציה. הוא הצליח לגייס ולהקים קואליציה של שלוש סיעות שבעצם היו להן אינטרסים נוגדים:
·        בני משפחתו משבט לוי;
·        מנהיגי העדה: 250 איש נשיאי עדה, אנשי שם קריאי מועד ;
·        ראשי החמולות משבט ראובן [שאיבד את הבכורה]: דתן אבירם ואון.
כולם  מגיבים ודורשים "ועדת חקירה" במגמה לא  להטיל אשמה  על השליחים והשומעים אלא על המפקד העליון: "כי כל העדה כולם קדושים ולמה תתנשאו על קהל ה'"?
נשים גם לב לכך ששבט לוי לא היה מעורב. לא היה להם נשיא ולא יצא נציג מטעמם [מפני שלא היתה צפויה להם נחלה בארץ].

הרטוריקה והמתודיקה של קורח מעידים על אדם נבון, או לפחות פוליטיקאי משופשף ומומחה לתקשורת המונים –  הוא לא בא בתביעה מפורשת לכהונה גדולה בשביל עצמו, אלא טען לעלבון העדה כולה. הוא מחניף ואומר: "כל העדה כולם קדושים"  לעומת המצוות והתביעות של משה הנלוות לצו "קדושים תהיו", סגנון שאימצו בחדווה הפוסט-מודרניים של זמננו, המטיפים לפלורליזם ומתכחשים לאפשרות שיתכן שיש אנשים בני-מעלה בעולמנו. נכון אמנם ש"עמך ישראל – כולם צדיקים", אבל, זו האפשרות והיעד שאליו יש לחתור, ולא מצב נתון וקיים. קורח בדבריו התעלם לחלוטין מדברי הקב"ה. (1)

התשובה נעוצה בדברי משה: "בזאת תדעון כי א-לוהים  שלחני לעשות את כל המעשים האלה, כי לא מליבי".
כי השאלות אכן ניצבות ונכוחות [אגב, יהושע אשר הפנים את הלקח, לא שלח כמרגלים משלחת ענקית של 12 אישים אלא שני מקצוענים  עלומי שם, ואת הדו"ח קיבל אישית ולא בפני כל העדה].
כלומר, הקב"ה בכוונה סיבב את הדו"ח כדי שארץ ישראל לא תינתן לדור העבדים המתמרד [העונש כנראה היה מצטבר, כולל: פרשיות עגל הזהב, מי מריבה, התאווה לבשר, וההתמרמרויות].

קורח נשא בחובו את העלבון של המשרות שניתנו רק למשפחת עמרם ולא לבני יצהר אחיו, והמתין עד "חלון ההזדמנות" שהגיע בעת  הזעם של פרשת המרגלים.

האנשים אשר קורח קיבץ סביבו – היו קואליציה של פלגים שונים ומרוחקים, כל אחד ממניעיו שלו: 250 האיש שניטלה מהם המנהיגות וניתנה לבן שבט  לוי;
דתן אבירם ואון עדיין לא השלימו עם נטילת העדיפויות מבכור השבטים ראובן; בני שבט לוי, שלא השלימו עם העדפת משפחה אחת.

כלומר, קורח היה חכם, נבון ופוליטיקאי ממולח אשר הצליח לגבש קואליציה ולהעלות דרישות מנומקות. אולם יצר תאוות השלטון וחוסר האמונה גרמו לו לכישלון נורא [המשנה מסבירה לנו את שארע: "הקנאה, התאווה והכבוד מוציאין את האדם מן העולם"].

דוקא האר"י מביא שבחים על קורח. בספר הזוהר נאמר "צדיק כתמר יפרח" - סופי תיבות קרח [אמנם יש מי שאמר שדימו אותו לתמר דוקא כי הוא עץ הניצב במחלוקת – כל עליו וענפיו מפורדים ומבודדים זה מזה].
לא שעצם המחלוקת היא תופעה פסולה, להפך, הש"ס אינו מעלים את המחלוקות הרבות הנובעות ממסורות ומדרכי חשיבה שונות. אך צריך מאד להזהר שמחלוקת לא תתלקח ותביא לשנאה, כפי שקרה כאן.

התורה מעבירה לנו לקח לדורות – פוליטיקאי, אף אם הוא מעלה שאלות נבונות ובא בשם הדמוקרטיה ודואג כאילו לתועלת  הציבור – אם אין לו אידיאולוגיה, חזון ואמונה – מוטב שהאדמה תבלע  אותו !
ללא ספק זכה קורח ל"עיתונות טובה": יש להניח שרוב אנשי התקשורת תמכו בו, לכן אנו קוראים "וישמע משה - ויפול על פניו".
מסע התקשורת של קורח נעזר בכל הסממנים: קריאה לדמוקרטיה, הסתה של הפרולטריון, ואף רצח-אופי למשה [מעשה באלמנה אחת...] וגם נסיון למעשה אלימות [לרגום את משה].

אחת האפשרויות לצאת מהסבך, מתוך אלפי הפירושים שניתנו לפרשה זו במשך הדורות, היא להתייחס להקשר בו התורה מביאה את הסיפור. לפרשנים יש שתי גישות עיקריות: שיטת הרמב"ן הטוענת 'אין מוקדם ומאוחר בתורה" והסיפור מובא לאו דוקא בסדר כרונולוגי. לעומת שיטת האבן עזרא הטוען כי בהחלט יש רצף ומשמעות להקשר בו כתובים הדברים.
פתחנו חומש וראינו: מתי מסופר 'מרד קורח? - לאחר פרשת המרגלים. קורח עלה על גל הייאוש של גזר דין המוות שנחרץ על העדה והציב אלטרנטיבה. בפרשיות הקודמות מובאות ההטבות והתפקידים של בני לוי והכהנים. קורח היה בן יצהר ועדיין היתה בו טרוניה – מדוע ניתן החלק הגדול והנכבד לבני  עמרם?  בחוכמתו צירף אליו את בני ראובן, אשר עדיין חשו כי נגזלה מהם הבכורה וניתנה לבני לוי.

אביא פירוש נפלא שמצאתי באחד מעלוני פרשת השבוע, שם הוא מובא בשם, או יותר נכון "על-פי" הרב יהושע רוזנברג ב"מעליות י'ט" [את המקור איני מכיר, אך הפירוש מאד נראה לי והוא נוגע לחלקם של דתן ואבירם בפרשת קורח].
נראה מה אומר המקרא [במדבר טז 12-15]: "וישלח משה לקרוא לדתן ואבירם בני אליאב, ויאמרו לא נעלה. המעט כי העליתנו מארץ זבת חלב ודבש להמיתנו במדבר, כי השתרר עלינו גם תשתרר? אף לא אל  ארץ זבת חלב ודבש הביאתנו ותתן לנו נחלת שדה וכרם. העיני האנשים ההם תנקר? לא נעלה.
ויחר למשה מאד ויאמר אל ה' אל תפן אל מנחתם, לא חמור אחד מהם נשאתי ולא הרעותי את אחד מהם ..."
השאלות למקרא הדברים צצות מיד: מה בכלל חלקם של דתן ואבירם במרד קורח? ומהי התשובה "לא נעלה" [היה מובן אם היו אומרים 'לא נבוא', אבל הם פותחים ומסיימים ב"לא נעלה" ומי הם אליהם הם אומרים 'העיני האנשים ההם תנקר'?
נראה ש'האנשים ההם' – הם התרים שהביאו דיבת הארץ רעה, והם מעלים פרשה מרה זו שלדידם טרם נסתימה ואומרים 'להמיתנו במדבר'. גם לאחר הגזירה הנוראה על דור המדבר, עדיין לטענתם דברי התרים קיימים ועומדים ואי אפשר לנקר את העיניים שראו בפועל את הנעשה בארץ כנען ודיווחו על ממצאיהם. לכן הן גם אומרים 'לא נעלה', בניגוד ל-'עלה נעלה' של כלב, ומתקיפים 'אף לא אל ארץ זבת חלב ודבש הביאתנו'.
 


ועוד סיפורים  על קורח:

שאל תלמיד את הרב: למה צריך את האות למד בקורח?
ענה הרב: אבל אין למד בקורח !
אמר התלמיד: אבל אם היה למד בקורח, למה היה צריך אותה?
אמר הרב: למה צריך למד בקורח?
אמר התלמיד: הרי זה בדיוק מה שאני שואל...

מעשה שהיה בעיירה: ל"עמי הארצות" נמאס היחס כלפיהם. את הרב ותלמידי החכמים מושיבים ב-'מזרח' ליד ארון הקודש ומכבדים אותם בעליה לתורה, ואילו להם – כלום ! ערכו מגבית והקימו לעצמם בית כנסת מפואר ומצויד, שמראש היה בו תנאי, "אין כניסה לתלמידי-חכמים".
חנוכת בית הכנסת החדש נקבעה לשבת פרשת קורח והם הצליחו להשיג את אחד השוליות שיקרא בתורה.
הקורא התחיל וקרא בקול רם וצלול: "ויקח קורח" ופסק! שאלו הגבאים מה קרה? אמר הוא: זוכר אני שקראנו לא מזמן ב'הגדה של פסח' ושם כתוב אחרת -
'כורך מצה ומרור' [בכף ולא בקוף]. חיפשו ומצאו שאכן הוא צודק וספר התורה היקר – פסול. אבל, אמרו לו "אתה לא נכנס אלינו יותר, מאחר שתלמיד-חכם אתה"!


לביטוי 'עשיר כקורח' יש הסבר: הרי הרבה עשירים היו ויש בעולם, ומדוע נבחר דוקא קורח?
אלא שאף פעם אי אפשר לדעת כמה באמת עשיר אדם, אלא רק לאחר שהוא נפטר ומחלקים את הירושה. אז לרוב מתברר שהאיש לא היה כל כך עשיר כמו שסיפרו עליו. אבל קורח נבלע באדמה עם כל רכושו, כך שהוא נותר בחזקת עשיר עד היום !
אך למעשה הביטוי במקור הוא "עשיר כקרזוס" מלך לידיה [באסיה הקטנה] אשר אגדות ללא ספור היו על עושרו, ובעברית ייהדו את שמו ל'קורח'.

סיפור מעניין הוא פרשת און בן פלט, עליו מספר המדרש "אשתו הצילתהו". כאשר באו כל הנרגנים להביאו מאוהלו אמרה לו אשתו - מה ייצא לך מזה. אם משה ואהרן המנהיגים אתה דרג ג', ואם קורח ודתן גם אז תישאר סוג ג'.
מה עשתה, התלבשה בלבוש לא צנוע וניצבה בפתח האוהל. הבאים נרתעו ונסוגו. ללמד אותנו שאלה היוצאים נגד הא-ל ומשיחו עשויים לבוא מקרב אלה המתהדרים במצוות, ועצם קיומה של אשה בלבוש לא-צנוע בדרכם עשוי להרתיעם !

ולגבי הדיאלוג: השאלות והתשובות לא תמיד ברורות ונראה לי כי יש מקום להציבן ולהראותן:
על הטענה של קורח "ומדוע תתנשאו?" באה תשובת הא-ל "והאיש משה עניו מאד מכל האדם".
ועל הדחת דתן ואבירם: "כי תשתרר עלינו גם השתרר" עונה משה "לא חמור אחד מהם נשאתי".

על טענות השווא של דתן ואבירם: "המעט כי העליתנו מארץ זבת חלב ודבש להמיתנו במדבר" ? אין משה רואה עצמו חייב לענות כאשר כל העדה מסביב מעלה גיחוך על כינוי מצרים כארץ זבת חלב ודבש, ועל "להמיתנו במדבר" כאשר משה חוזר ואומר "להביאכם לארץ טובה".

הערת שוליים:
(1) כאשר אני מעז לכתוב כי יש אמת מסוימת בטענות קורח, עלי למצוא תימוכין לדברי. מצאתי בדברי
רבי צדוק הכהן מלובלין [[בספרו "פרי צדיק" פרשת קרח א']:"...וכן כאן, מה להכתוב לכתוב דברים בדואים שאמר קרח? אבל באמת אינם דברים בדואים לגמרי..."

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה