יום רביעי, 24 באוגוסט 2016

עקב - 1

"הארץ.. לא תחסר כל בה" [דברים ח' 9] - "ללמדך שאין ארץ ישראל חסרה כלום" [ברכות לו]. האומנם? והיכן שפע המים? אוצרות הנפט? מכרות הזהב ומחצבי היהלומים?

אלא - לא נאמר "לא חסר בה" אלא "לא תחסר" ! - כאשר אדם אוהב אין הוא רואה חיסרון במושא אהבתו.
בברכת המזון אנו אומרים "כמו שנתברכו אבותינו אברהם יצחק ויעקב בכל מכל כל.........."
אצל אברהם נאמר "וה' ברך את אברהם בכל" [בראשית כד 1];
   "   יצחק     "      "ואוכל מכל" [כו 23];
  "    יעקב     "      "כי חנני אלוקים וכי יש לי כל" [לג 11].
בגודל אהבת ה' מצאו האבות כי לא חסר להם כל דבר וכאשר אנו הולכים בדרכם ובוטחים באל - לא חסר לנו כל דבר !

"ארֶץ אֲשֶׁר אֲבָנֶיהָ בַרְזֶל וּמֵהֲרָרֶיהָ תַּחְצֹב נְחֹשֶׁת"
[דברים ח'8]
הבית אשר אנו [משפחתי ואני, "לב רחביה" קק"ל 12 א' בירושלים] גרים בו, אבניו נחצבו מאתר הבנייה במקום בעת חפירת היסודות, והנם מסוג "מיזי".
אם נתבונן נראה באבן גידים בגוון אדמדם, זו תחמוצת הברזל שהאבן עשירה בה. בירושלים אבני הבניין מסוג "מיזי" נחלקות לכמה סוגים:
"מיזי אחמר" = אבן דולומיט אדומה, עשירה בברזל [כמו אצלנו];
"מיזי יהודי" = אבן דולומיט אשר גידיה חזקים והיא קשת עורף, נשברת בידי הסתת לפי קוויה ולא לפי רצון הבונה. מזכיר את הפסוק "עם קשה עורף הוא" [ממנה בנויה גדר החורשה בחצר שלנו ב"לב-רחביה"];   
"מיזי חלו" = מתוקה. אבן גיר רכה אשר לבנאי קל לחצוב בה ולעצב אותה והיא נענית לאזמל - לאבן גבישים גדולים המזכירים גרגרי סוכר [ממנה בנוי קיר הבריכה].
"מלכה" = מלכותית. אבן גיר גבישית בעלת קריסטלים עדינים היוצרים משטח חלק ומפואר. בבית מול חלונותינו ["רטיסבון"] מסגרות החלונות והכרכובים מעוצבים ממנה.
"מיזי דיר יאסיני" = מוצאה מהמחצבות בשטח דיר-יאסין, גבעת שאול ב' ["הר-נוף"]. אבן גיר בעלת שיכוב דק, לכן עשויות ממנה לרוב מרצפות מדרכה [משעולי  הגן שלנו].
"כעכולה" = אבן גיר קירטוני רכה עם שלהבות אדומות, נוחה לעיצוב  וסיתות [בה מעוצב האגף המעוגל של רטיסבון].
כל האבנים הללו הן אבני גיר המכילות תחמוצת ברזל.

השמות הללו הם בערבית, כי ניתנו ע"י הסתתים הבונים את ירושלים. מקובלים בעיקר שלושה סוגי סיתות:
"מסמסם" - סיתות עדין היוצר לוח שטוח בחספוס עדין [רוב הבתים ברחביה].
"טלטיש" - חספוס גס [ראה הקיר במשעול המעבר].
"טובזה" - פני האבן בולטים, רק המסגרת מלוטשת [אבני הגדרות].
בביתנו בנייה תעשייתית והאבן ברובה מנוסרת.
אכן הבית שלנו הוא בבחינת "אבניה ברזל" ולכן יש לנו יסוד לקוות שתתקיים בנו הברכה "לא תחסר כל בה".



נאמר ב"חוג פרשת השבוע" בבית זקס, קיץ תשס"ה

תגובה 1: