יום שלישי, 29 בנובמבר 2016

חיי שרה (2)


שמענו מפי מורנו הרב שאר ישוב הכהן זצ"ל [רבה של חיפה וידידו הוותיק של אחי הגדול יעקב זקס ז"ל], כי חלוקת התורה לפרשיות, ומתן השם לכל פרשה – יש להן משמעות עמוקה [הוא בדרשתו דיבר על שם הפרשה "וירא" ומצא משמעות עמוקה לתואר הפועל לראות והקשרו לכל הכתוב בפרשה. לא אחזור על דבריו, גם כי לא כולם זכורים לי היטב, אך ההנחה והמסקנה מעלים בי הרהור]:
שם הפרשה שלנו הוא 'חיי-שרה', והרי הפרשה עוסקת במותה ולא בחייה? אם ננסה למצוא הקבלה בתורה, יש  עוד פרשה אחת אשר בשמה מופיע התואר של חיים והיא פרשת "ויחי יעקב", אשר גם היא עוסקת במותו של יעקב יותר מאשר בחייו. לבטח לא מקרה הוא. כדי להבין נעלה את אמרת חז"ל: "צדיקים במיתתן קרויים חיים" [מסכת ברכות דף יח].
כי אכן, המעניין במסר שרוצה להעביר לנו המקרא אינו תיאור קורות חייו של אדם אלא סיכומם – ולגבי שרה אמנו בכוונה הכתוב אינו מרבה בפרטים על יום מותה, אלא נותן לנו שפע רמזים אשר מתוכם עלינו להבין:
למשל, פרט שהעסיק אותי הרבה שנים הוא לגבי האמור [בראשית כג 1-2]: "ויהיו חיי שרה מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים - שני חיי שרה. ותמת שרה בקרית ארבע היא חברון בארץ כנען, ויבוא אברהם לספוד לשרה ולבכותה". מיד בקריאה ראשונה צצה הפליאה. מהיכן בא אברהם?
הפשט, שעלה מיד במחשבתי, הפנה אותי לכמה פסוקים קודם [כב 19] "וישב אברהם בבאר שבע". נראה לכאורה כי שרה לא יכלה להשלים עם מעשה העקדה ומאותו יום גרו שניהם בנפרד - היא בפרבר של חברון הנתון לחסות ארבעת הידידים, והוא ליד האשל שהקים בבאר-שבע [יש גם צרי-עין המעלים את ההשערה שאברהם הלך אל הגר אשר התגוררה ב'מדבר באר שבע', ויש אף מדרש הטוען כי לאחר פטירת שרה שב אברהם והתחתן עם קטורה היא הגר].   
יש פרשני מקרא שאינם מוכנים לקבל פשט זה, וכל פרשן מביא גרסה אחרת לשאלה זו.
רבי אברהם אבן-עזרא מנסה לטשטש ואומר: "כאשר מתה שרה היה אברהם במקום אחר על כן אמר ויבוא אברהם"!
הרמב"ן מתייחס באריכות וטוען כי היה אברהם ב'הר המוריה' [בעקבות בראשית רבה , נח].
יש פרשנים שהתעמקו בחישוב הזמנים וטוענים כי היה זה יום פטירת אביו – תרח, ואברהם בא מחרן הרחוקה. לא ניכנס כאן לחישובים, אבל חישוב מדויק יראה שאכן ביום זה מלאו שנתיים לפטירת אביו.

[איני נכנס כאן לשאלה אשר מעלה אחד מחוקרי המקרא - האומנם שררה אהבה בין אברהם לשרה].


בכל מקרה, נראה שהכתוב מרבה בפרטים על קבורת שרה יותר מאשר על חייה, אולי מפני שמקום הקבר במערת המכפלה חשוב לדורות הבאים יותר מאשר פרט זה או אחר בחייה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה