בנושא
זה עסקו רבים. אני זוכר שבילדותי הרשים אותי מאד ספר מאת ד"ר אולמן בשם זה. לצערי הספר אינו ברשותי,
אך עד כמה שאני זוכר עיקרו עוסק בהשוואה ביו העידנים הגיאולוגיים לפרשת בראשית
ומוצא הקבלה מעניינת ביניהם. ובאמת מי אומר ש"ויהי ערב ויהי בוקר"
משמעותו 24 שעות [בפרט לפני תליית השמש בשמיים].
הסבר
אחר נתלה באמרה "הקב"ה היה בונה עולמות ומחריבם" ומי אומר שמחריבם
הוא השמדה מוחלטת. בהחלט סביר שכל עולם חדש היתה בו התפתחות והתקדמות לעומת הקודם [לסברה
זו מצאתי חיזוק בדברי מרן הרב קוק: "להשוות סיפור מעשה בראשית עם החקירות
האחרונות הוא דבר נכבד. אין מעצור לפרש 'אלה תולדות השמים והארץ' שהיא מקפלת בקרבה
עולמים של שנות מיליונים..."]
[מו]
"ואמר הכוזרי: וכמה אתם מונים היום לבריאת העולם?
[מז]
אמר החבר: ארבעת אלפים וחמש מאות שנה ופירוטן לפרש לנו מימות אדם ושת
ואנוש..."
הסבר
אחר עוסק בקביעת משך תהליכים. כידוע הגיאולוגים נתלים בתהליך אותו עובר פחמן 14 ומודדים
לפיו את משך התהליכים. אבל מאד סביר שפעם בתנאי חום ולחץ אחרים היה התהליך מהיר
בהרבה.
פרופסור
ישעיהו ליבוביץ ז"ל נקט בשיטת הסבר שונה לחלוטין - לפיה דת ומדע עוסקים בשני
מישורים שונים שאין ביניהם מפגש. אם נאמר בתורה שכך היתה הבריאה, שומה עלי להאמין
באמונה שלמה, מבלי לקשר ולשייך לכך נסיון אמפירי-מדעי שנערך היום.
בכל
מקרה מרשימת ההקבלה בסדר ההתפתחות [יום א' - מפץ גיאולוגי, התגבשות יבשות וימים;
יום ב' – שטפונות, טרנסגרסיות ורגרסיות, מלווים בתהליכי קימוט; יום ג' – שינויים
אסטרונומיים, כדור הארץ ככוכב, השפעות השמש והירח, תזוזת היבשות; יום ד' – התחלת
החיים האורגניים והצמחיה, ראשיתם במים ומשם לעופות, ורק לבסוף היצורים היבשתיים,
התנינים הגדולים – הדינוזאורים; יום ה' – השלמת יצירת החי והצומח; יום ו' – הופעת
האדם; רק יום השבת אינו חלק מההשערות המדעיות, כי הוא עוסק כולו בצד הרוחני-ערכי.
לפי
שיטת הרי"ד סולוביצ'יק – תיאור בריאת העולם אינו בא ללמד אותנו גיאולוגיה או
אסטרונומיה – אלא לתת לנו את הרעיונות. להראות שהעולם על כל הניגודים שיש בו, יש
מאחריו א-ל אחד. וגם כפי שאומרת המשנה [במסכת סנהדרין] למה נברא אדם הראשון יחידי?
כדי שלא יאמר אדם לחברו: "אבא [שלי] גדול מאביך". ורעיון השבת – שיש
לייחד זמן להרהורים ולקדושה, וגם העבד זכאי למנוחה בו.
היום
הרעיונות הללו נראים לנו מובנים מאליהם, אך אם נחשוב על כך, פרק א' בחומש בראשית
מהווה מהפכה רעיונית אדירה.
התורה
לא נכתבה כדי לתאר את "המפץ הגדול" אלא כדי ללמד אותנו ארחות חיים.
הפרק
הנפלא בתהלים המתאר את הטבע ונפלאותיו מתחיל ומסתיים במילים "ברכי נפשי את
ה'".
פרופ'
נתן אביעזר ממכון ויצמן פרסם ספר בשם "בראשית ברא" שזכה עד כה לעשר
מהדורות, ובשנה שעברה יצא ספר נוסף שלו העוסק באבולוציה, גיל העולם ובחירה חופשית.
עיקר תפיסתו היא לפי דרך הרמב"ם ב"מורה-נבוכים". לפי שיטה זו הוא
מבחין בין פרק א' בבראשית העוסק בתולדות הבריאה, לבין פרק ב' העוסק במשמעות
הבריאה.
לעומתו
הרב פרופ' אליהו זיני [רב הטכניון] אומר כי "לפרש את התורה בצורה שכלתנית זו
גישה אנטי-שכלתנית. המדע עיסוקו בחקר היש כיום ולא מי ברא אותו ולשם מה – שהוא
נושא דתי.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה