יום שלישי, 15 בנובמבר 2016

לך לך - ברית בין הבתרים

א אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה הָיָה דְבַר-ה אֶל-אַבְרָם בַּמַּחֲזֶה לֵאמֹר:  אַל-תִּירָא אַבְרָם, אָנֹכִי מָגֵן לָךְ--שְׂכָרְךָ הַרְבֵּה מְאֹד ב וַיֹּאמֶר אַבְרָם ה' א-לוהי מַה-תִּתֶּן-לִי וְאָנֹכִי הוֹלֵךְ עֲרִירִי; וּבֶן-מֶשֶׁק בֵּיתִי הוּא דַּמֶּשֶׂק אֱלִיעֶזֶר ג וַיֹּאמֶר אַבְרָם--הֵן לִי לֹא נָתַתָּה זָרַע; וְהִנֵּה בֶן-בֵּיתִי יוֹרֵשׁ אֹתִי ד וְהִנֵּה דְבַר-ה' אֵלָיו לֵאמֹר לֹא יִירָשְׁךָ זֶה:  כִּי-אִם אֲשֶׁר יֵצֵא מִמֵּעֶיךָ הוּא יִירָשֶׁךָ ה וַיּוֹצֵא אֹתוֹ הַחוּצָה וַיֹּאמֶר הַבֶּט-נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים--אִם-תּוּכַל לִסְפֹּר אֹתָם; וַיֹּאמֶר לוֹ כֹּה יִהְיֶה זַרְעֶךָ ו וְהֶאֱמִן בַּ-ה'; וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ צְדָקָה ז וַיֹּאמֶר אֵלָיו:  אֲנִי ה אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאוּר כַּשְׂדִּים--לָתֶת לְךָ אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת לְרִשְׁתָּהּ ח וַיֹּאמַר: ה'-א-לוהים בַּמָּה אֵדַע כִּי אִירָשֶׁנָּה ט וַיֹּאמֶר אֵלָיו קְחָה לִי עֶגְלָה מְשֻׁלֶּשֶׁת וְעֵז מְשֻׁלֶּשֶׁת וְאַיִל מְשֻׁלָּשׁ; וְתֹר וְגוֹזָל יוַיִּקַּח-לוֹ אֶת-כָּל-אֵלֶּה וַיְבַתֵּר אֹתָם בַּתָּוֶךְ וַיִּתֵּן אִישׁ-בִּתְרוֹ לִקְרַאת רֵעֵהוּ; וְאֶת-הַצִּפֹּר לֹא בָתָר יא וַיֵּרֶד הָעַיִט עַל-הַפְּגָרִים; וַיַּשֵּׁב אֹתָם אַבְרָם יב וַיְהִי הַשֶּׁמֶשׁ לָבוֹא וְתַרְדֵּמָה נָפְלָה עַל-אַבְרָם; וְהִנֵּה אֵימָה חֲשֵׁכָה גְדֹלָה נֹפֶלֶת עָלָיו יג וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי-גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם--אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה יד וְגַם אֶת-הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי; וְאַחֲרֵי-כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל טו וְאַתָּה תָּבוֹא אֶל-אֲבֹתֶיךָ..." [בראשית טו]
פרשה מאד תמוהה. הבה נזכור כי חומש בראשית מתחילתו עד פרשת וירא – אינו פשט אלא סמל [סימבוליקה] ומשל, שצריך לעמול כדי להגיע להבנתו, והרבה מגדולי ישראל עמלו על כך. אנסה להעביר את אשר ראיתי אני בקטע זה: בקטע הראשון [פסוקים 1-9] הבטחת ה' לאברם על זרע. עונה אברם תשובה תמוהה "במה אדע כי אירשנה?" האמנם "אחר הדברים האלה" [אתגר המלחמה של אברם נגד האימפריות הצפוניות] בהם הפגין אמונה ללא מצרים, הוא רוצה הוכחה מהא-ל ואינו מסתפק בהבטחה?
כבר חז"ל תמהו על כך. במדרש [בראשית רבה מד] מובא: "רבי חיא ברבי חנינה אמר לא כקורא תגר, אלא באיזו זכות? אמר לו [הקב"ה] בכפרות שאני נותן לבניך [מעמד הברית והקרבנות הוא רמז לאפשרות הכפרה הניתנת לבני-ישראל]. התנא שמואל [תלמוד בבלי נדרים לב ע"ב] אומר: מפני מה נענש אברם וזרעו נאלץ לחיי עבדות במצרים? מפני שהפריז על מידותיו של הקב"ה, שאמר "במה אירשנה?" אני מבין את הדברים כך - הקב"ה מבטיח את הארץ לבני בניו של אברם, והוא אומר ומה יקרה אם הם יחטאו? עובר הקב"ה מיד לצוות אותו להביא קרבנות. לומר לו תמיד דרך התשובה והכפרה פתוחה בפניהם].
אמרנו קודם שכל הפרשות הללו כתובות בסימבוליקה. כדי להבין את האמרה עלינו לומר כי התנ"ך מפרש את עצמו במקום אחר. נביא החורבן ירמיהו [פרק לד 18]: יז לָכֵן כֹּה-אָמַר ה', אַתֶּם לֹא-שְׁמַעְתֶּם אֵלַי לִקְרֹא דְרוֹר אִישׁ לְאָחִיו וְאִישׁ לְרֵעֵהוּ; הִנְנִי קֹרֵא לָכֶם דְּרוֹר נְאֻם-ה אֶל-הַחֶרֶב אֶל-הַדֶּבֶר וְאֶל-הָרָעָב וְנָתַתִּי אֶתְכֶם לזועה (לְזַעֲוָה) לְכֹל מַמְלְכוֹת הָאָרֶץ יח וְנָתַתִּי אֶת-הָאֲנָשִׁים הָעֹבְרִים אֶת-בְּרִתִי אֲשֶׁר לֹא-הֵקִימוּ אֶת-דִּבְרֵי הַבְּרִית, אֲשֶׁר כָּרְתוּ לְפָנָי--הָעֵגֶל אֲשֶׁר כָּרְתוּ לִשְׁנַיִם, וַיַּעַבְרוּ בֵּין בְּתָרָיו יט שָׂרֵי יְהוּדָה וְשָׂרֵי יְרוּשָׁלִַם הַסָּרִסִים וְהַכֹּהֲנִים וְכֹל עַם הָאָרֶץ--הָעֹבְרִים בֵּין בִּתְרֵי הָעֵגֶל כ וְנָתַתִּי אוֹתָם בְּיַד אֹיְבֵיהֶם וּבְיַד מְבַקְשֵׁי נַפְשָׁם; וְהָיְתָה נִבְלָתָם לְמַאֲכָל לְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְבֶהֱמַת הָאָרֶץ כא וְאֶת-צִדְקִיָּהוּ מֶלֶךְ-יְהוּדָה וְאֶת-שָׂרָיו אֶתֵּן בְּיַד אֹיְבֵיהֶם וּבְיַד מְבַקְשֵׁי נַפְשָׁם; וּבְיַד חֵיל מֶלֶךְ בָּבֶל הָעֹלִים מֵעֲלֵיכֶם כב הִנְנִי מְצַוֶּה נְאֻם-ה' וַהֲשִׁבֹתִים אֶל-הָעִיר הַזֹּאת וְנִלְחֲמוּ עָלֶיהָ וּלְכָדוּהָ וּשְׂרָפֻהָ בָאֵשׁ; וְאֶת-עָרֵי יְהוּדָה אֶתֵּן שְׁמָמָה מֵאֵין יֹשֵׁב.  {פ}

מכאן אנו יכולים לראות שהתהליך של מעבר בין הבתרים כקבלת התחייבות היא ברמה גבוהה של "כריתת ברית". 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה