יום שבת, 17 ביוני 2017

בהעלותך - אשה כושית

בהעלותך אשה כושית
קראנו בפרשה ארוע מיוחד:

במדבר פרק יב 1-17 
(א) וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה עַל אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח כִּי אִשָּׁה כֻשִׁית לָקָח:
(ב) וַיֹּאמְרוּ הֲרַק אַךְ בְּמֹשֶׁה דִּבֶּר ה' הֲלֹא גַּם בָּנוּ דִבֵּר וַיִּשְׁמַע ה':
(ג) וְהָאִישׁ מֹשֶׁה <ענו> עָנָיו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה: ס
(ד) וַיֹּאמֶר ה' פִּתְאֹם אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן וְאֶל מִרְיָם צְאוּ שְׁלָשְׁתְּכֶם אֶל אֹהֶל מוֹעֵד וַיֵּצְאוּ שְׁלָשְׁתָּם:
(ה) וַיֵּרֶד ה' בְּעַמּוּד עָנָן וַיַּעֲמֹד פֶּתַח הָאֹהֶל וַיִּקְרָא אַהֲרֹן וּמִרְיָם וַיֵּצְאוּ שְׁנֵיהֶם:
(ו) וַיֹּאמֶר שִׁמְעוּ נָא דְבָרָי אִם יִהְיֶה נְבִיאֲכֶם ה' בַּמַּרְאָה אֵלָיו אֶתְוַדָּע בַּחֲלוֹם אֲדַבֶּר בּוֹ:
(ז) לֹא כֵן עַבְדִּי מֹשֶׁה בְּכָל בֵּיתִי נֶאֱמָן הוּא:
(ח) פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה:
(ט) וַיִּחַר אַף ה' בָּם וַיֵּלַךְ:
(י) וְהֶעָנָן סָר מֵעַל הָאֹהֶל וְהִנֵּה מִרְיָם מְצֹרַעַת כַּשָּׁלֶג וַיִּפֶן אַהֲרֹן אֶל מִרְיָם וְהִנֵּה מְצֹרָעַת:
(יא) וַיֹּאמֶר אַהֲרֹן אֶל מֹשֶׁה בִּי אֲדֹנִי אַל נָא תָשֵׁת עָלֵינוּ חַטָּאת אֲשֶׁר נוֹאַלְנוּ וַאֲשֶׁר חָטָאנוּ:
(יב) אַל נָא תְהִי כַּמֵּת אֲשֶׁר בְּצֵאתוֹ מֵרֶחֶם אִמּוֹ וַיֵּאָכֵל חֲצִי בְשָׂרוֹ:
(יג) וַיִּצְעַק מֹשֶׁה אֶל ה' לֵאמֹר אֵל נָא רְפָא נָא לָהּ:
(יד) וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאָבִיהָ יָרֹק יָרַק בְּפָנֶיהָ הֲלֹא תִכָּלֵם שִׁבְעַת יָמִים תִּסָּגֵר שִׁבְעַת יָמִים מִחוּץ לַמַּחֲנֶה וְאַחַר תֵּאָסֵף:
(טו) וַתִּסָּגֵר מִרְיָם מִחוּץ לַמַּחֲנֶה שִׁבְעַת יָמִים וְהָעָם לֹא נָסַע עַד הֵאָסֵף מִרְיָם:
(טז) וְאַחַר נָסְעוּ הָעָם מֵחֲצֵרוֹת וַיַּחֲנוּ בְּמִדְבַּר פָּארָן: פ

כל הסיפור וחלק ניכר מפרטיו נשמע תמוה !
ננסה לעמוד על חלק מן הדברים ולפענח אותם.
  1. מרים היתה האחות הבכורה והיתה לה כל הזכות למתוח ביקורת על אחיה הצעיר ולהביאו לדרך הישר [בעיניה]. למה הקצף?
  2. למה מרים נענשה ולא אהרן?
  3. מי היא האשה הכושית ומה ארע שם?
  4. מה הוא המסר או המסרים והלקחים שהתורה מעבירה לנו בסיפור זה?

  1. נכון, אבל לא בפתח אהל מועד לעיני כל ישראל [מורי-רבי וידידי פנחס פלאי-הכהן זצ"ל היה נוהג לומר "לעיני-כל-ישראל, זה סוף התורה = במילים הללו מסתיים ספר דברים, המילים האחרונות הכתובות בספר התורה וגם המשמעות של הסכנה בפומביות].
  2. נכתב "ותדבר מרים ואהרן" מרים היתה האקטיבית ואהרן הסביל. אמנם איסור 'לשון הרע' הוא גם על המקבל, אך היה על אהרן לכבד את הבכורה במשפחה - מרים הנביאה.
  3. יש המון פירושים. מהם הסבירים ביותר – צפורה שהיתה בת לשבט מדין
ודוקא לכהן לע"ז, היתה כהת-עור, ובני משפחת העמרמי עדיין לא השלימו עם בת לועז. השם "כושי" במקרא יש לו משמעות של -יפה, חביב ["הלא כבני כושיים אתם לי בני ישראל" עמוס ט7 ].

  1. תורת ישראל נתונה להבנתו וקבלתו של כל יחיד, ולא בהכרח תראה את/ה את תפיסתי כקובעת. אדרבא, אשמח לקבל הצעות והשגות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה