ויצא - אבולוציה ויהדות
הויכוח בין מדע ודת באשר לבריאה – נטוש מימי קדם. הביטוי החזק ביותר לכך – ב"מורה נבוכים" של גדול ההוגים ביהדות – הרמב"ם, שם הוא מתעמת עם גדולי ההוגים היווניים [הנערצים עליו] סוקרטס ואפלטון, בניסוח של 'עולם קדמון" מול 'עולם נברא".
לפי תפיסת הרב י"ד סולובייצ'יק - אין סתירה בין רעיון האבולוציה לבין תורת ישראל, כי לפי תפיסתו כך ברא יתברך את העולם בשבע תקופות [עידנים].
הוא מצביע על בעיה בלוגיקה הניצבת בבסיס תפיסת האבולוציה, כי לפי התיאוריה של תורה זו, בעל חי אחד מתפתח מבעל חי אחר, ויש שרשרת ישירה מהאמבה אל האדם. כתוצאה - היו צריכים להיות בעולמנו צורות חיים קרובות זו לזו עד כדי קושי הבחנה, ואילו אנו רואים צורות חיים משוכללות ושונות. הרבה יותר הגיוני לקבל שיש לכל אחת מוצא משלה.
הרב א"י קוק טוען כי דוקא רעיון האבולוציה מתאים מאד לדרך הקבלה ביהדות. לפי תפיסה זו כל יצור שואף להגיע לשלמות [אורות הקודש 555]. יתר-על-כן ב'אגרות-ראי"ה [א, עמוד ק"ה] אומר הרב "יהודי מסורתי יכול לקבל את תורת האבולוציה" [צריך לבדוק את הציטטה במדויק].
ד"ר ליאו לוי טוען כי תורת האבולוציה נוסדה במאה הי"ח, ומאז יש הרבה הפיכות במדע בשל הידע הרב הזורם ומתחדש. אבל אף אם האדם מתקדם מאד בטכניקה וידע, הרי מבחינה מוסרית אתית יש הדרדרות - מן האדם הפרימיטיבי אל הנתין הגרמני. אפילו באמנות - ציוריו של רמברנדט אסתטיים יותר מאלה של וורהול. לדבריו בכלל: הטענה למוצא האדם מן הקוף באה רק כדי לנסות להגיע לתפיסת עולם בלא א-לוהים, אך אין לה כל ביסוס מדעי. התפיסה של האבולוציה כמדע היא זמנית עד בוא תיאוריה חדשה.
היתה לי אישית הזכות לשמוע שיעורים והרצאות מפי אחד מגדולי התורה והמדע - פרופ' ישעיהו ליבוביץ זצ"ל. באחד השיעורים [נדמה לי מבוא למדעי הטבע], לא רשמתי ציטטה מדויקת, אבל אני זוכר היטב. הוא התבטא בחריפות הקיצונית המקובלת עליו: "תורת האבולוציה – הבל הבלים, דרווין עצמו היה אדם דתי ובאחד המקומות אמר, זו תיאוריה הגיונית אך לא מדע אמפירי מבוסס".
בחודש אוקטובר 2008 ניטשה בארצות הברית מערכה בתוך מערכת החינוך בין הדוגלים במדע המודרני ורואים בתורת האבולוציה אמת מבוססת, ובין הדוגלים ב"תכנון התבוני". הוויכוח לא הוכרע והוא קיים ותוסס מתחת לפני השטח עד היום.
הבעיה העיקרית כנראה היא: שטחיות המורים ונטייתם לפלקטיות. כמו בהרבה ויכוחים - כל צד מאזין לעצמו ואינו טורח ללמוד ולהבין את בסיס דעות הצד שמנגד.
אצטט את אחד ממנהיגי שיטת הלימוד המדעי פרופ' קנת וודוורד בספרו 'דת ותרבות באמריקה' –
"במדע, כמו בפרקטיקות אחרות, יש אנשים שתפישתם את העולם עוצבה אך ורק על ידי שיטות עבודתם. ...יש אבולוציונרים כמו מייקל רון מאוניברסיטת קליפורניה המשתמשים בתורת האבולוציה כדי להסביר את הכל, גם את הדת. הנטיה להפוך את האבולוציה לכלי מסייע לאתיאיזם באה לביטוי גם בכתביו של פרופ' דיקינס מאוניברסיטת אוקספורד הטוען כי בני האדם הם 'מכונות הישרדות' של הגנים האנושיים...
אם לומר זאת בצורה פשוטה – האמונה בתורת האבולוציה אינה מחייבת דבר, בעוד האמונה בבורא עולם תובעת מחויבות אישית. לכן אף שמפתה להציב את 'בראשית' מול האבולוציה, כעין מיתוסים מתחרים – רבים, בהם מדענים ותיאולוגים – מקבלים בעוז את שתי התורות".
לפי המובא נראה לי כי אין קבלת ה'תורה של האבולוציה' אומרת כלום לגבי ה"אמונה". אין שום ניגוד ביניהן, אלא רק אמתלה ונקודת אחיזה למחפשים דרך לעקור את האמונה [כדאי לזכור שיוצר תורת האבולוציה - סר צ'רלס דרווין היה נוצרי אדוק].
לי אישית יש נקודת מוצא שונה, שהיטיב לבטא אותה איש המחשבה הנערץ עלי –פרופסור שלום רוזנברג הי"ו. "התופעה של החיים היא הרבה יותר מופלאה מאשר אנו מסוגלים לחשוב... המופלא שבטבע בא לידי ביטוי במורכבות שביצירת החיים – מה שאנו רואים למשל ב'אדם' הנו תוצאה של עבודה משותפת של גנים ומנגנונים אחרים, שרק שכל עליון–אלוהי מופלא ובעל כושר יצירה עצום, מסוגל לתכנן ולבצע".
הפרופסור מבסס את תפיסתו על היסודות הבאים:
א. קיומם של חוקי הטבע: העובדה שהטבע נשמע לחוקים – כיצד זכינו למכלול חוקים שהביאו גזים חסרי-משמעות להוליד חיים, תודעה ואינטליגנציה.
ב. כדי לאפשר קיום העולם, לא די באוסף של חוקים, אלא נדרש שאלה יהיו מותאמים האחד לשני בצורה הדוקה ביותר. להדגמת הנושא הוא מביא את יצירת המוזיקה. לה נדרשים מנגינות, תווים, כלי נגינה, ומנצח.
ג. התנאים שהבאנו הנם הכרחיים לקיום החיים, אך לא מספיקים. נציץ בשיא היצירתיות של החיים, שפת הדנ"א.
מכאן גם נובעת תפיסתי האישית, שמרבית תושבי ישראל אינם "דתיים" מבחינת קיום מצוות, אך הם מאמינים בבורא עולם והם שומרי מסורת.
ניזכר באמרתו של אלברט איינשטיין: "מדע בלי דת – צולע על ירכו. דת בלי מדע – היא עיוורת".
לכך נמליץ על ספר שלם שכתב פרופסור מיכאל אברהם מהמחלקה לפיסיקה באוני' בר-אילן, בשם "אלוקים משחק קוביות" ובו טוען שתורת האבולוציה רק מחזקת את האמונה בבורא עולם. בין היתר הוא מביא דוגמא של אדם המבקר במפעל ורואה בו שינוע חמרי גלם מהמחסן, סרטים נעים המחברים ויוצרים חלקים, ובסוף מפעל הרכבה ואריזה. כאשר הוא שואל מי המנהל כאן, מצביעים לו על לוח הוראות מפורט התלוי על הקיר ואומרים, אין צורך במנהל, עובדים לפי ההוראות והכל פועל.
אך על שאלתו מי כתב את ההוראות? אין מענה.
ומוסיף: יש לנו תשובות, או נדמה לנו שיש לנו תשובות לאיך פועל המח – אך אין לנו מענה לשאלה מי מפעיל אותו ואיך פועלת "הבחירה החופשית".
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה