לך לך, למהותו של אבי האומה
נאמר בבראשית י'ב 13: "אִמְרִי-נָא אֲחֹתִי אָתְּ לְמַעַן יִיטַב-לִי בַעֲבוּרֵךְ וְחָיְתָה נַפְשִׁי בִּגְלָלֵךְ.." יש להבין כראוי את הקטע הזה - האמנם אברהם האישיות המוסרית "מפקיר את אשתו להתעללות מינית ודואג רק להצלת עצמו?
המצרים אינם אנשי סדום, הם קיבלו את 'שבע מצוות בני-נח' ואינם חשודים באונס אשת-איש אבל הם עלולים לרצוח את בן-הזוג כדי שתהיה מותרת להם. אך אברהם נקט בדרך של הגנה עצמית מתוך בטחון בקב"ה.
דבר המזכיר במידת מה את האמור בגמרא [מסבת בבא-מציעא סב:] "שניים שהיו מהלכין בדרך וביד אחד מהם קיתון של מים - אם שותים שניהם, מתים. ואם שותה אחד מהם – מגיע לישוב. דרש בן-פטורא, מוטב ישתו שניהם ואל יראה אחד מהם במותו של חברו. עד שבא רבי עקיבא ולימד: 'וחי אחיך עמך', חייך קודמים לחיי חברך..." וכך גם נהג מרדכי היהודי באסתר.
והתורה מביאה לנו מעשה זה ללמדנו לדורות כי במקום של סכנת נפשות כללי המוסר שונים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה