יום שבת, 12 בדצמבר 2020

מקץ – אברך


"ויקראו לפניו אברך" [בראשית מ'א 43] מביא רש"י את דברי מדרש ה-'ספרי' [דברים א']: "דרש רבי יהודה: אברך זה יוסף שהוא אב בחכמה ורך בשנים, אמר לו בן דורמסקית : עד מתי אתה מעוות עלינו את הכתובים? אין אברך אלא לשון ברכיים, שהכל היו נכנעים לפניו". 

מה מהות המחלוקת בין שני גדולים אלה? ומדוע הסגנון החריף כל כך בו השתמש בן-דורמסקית נגד פירושו של רבי יהודה? 


נראה שיש כאן ויכוח מהותי על הגישה לשלטון - רבי יהודה סבר שהעם המצרי אשר ראה את חוכמתו ותושייתו של יוסף, שהציל אותם מרעב כבד, הביע את הערכתו על חכמה מרובה כל כך בגיל צעיר כל כך. 

בן דורמסקית [יתכן כי בכוונה מעלימים את זהותו של זה אשר יצא בהתרסה נגד רבי יהודה]: אתה שנשיא אתה ומנהיג הדור, אינך מבין את מהות יחסי ישראל והגויים. יהודי יכול להיות חכם ונבון, ולא יזכה להערכה מהגויים. רק כאשר יש לו כח ושלטון - הם יהיו מוכנים להכיר בגדלותו !


דברי תורה אלה [כמו דברי התורה בדרך כלל] הם אקטואליים גם לימינו אלה...


אם כי כפי שהאיר לנו רבי ומורי הרב אברהם קוסמן שליט"א אין הכתוב יוצא מפשוטו, שנכתב [בראשית מ'א 43]:  מג וַיַּרְכֵּב אֹתוֹ בְּמִרְכֶּבֶת הַמִּשְׁנֶה אֲשֶׁר-לוֹ, וַיִּקְרְאוּ לְפָנָיו, אַבְרֵךְ; 

אברך הוא תואר מצרי השמור לאדם הנוסע במרכבה, מיד לאחר המרכבה המלכותית הראשונה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה