הפעם אבקש לספר על דבר תורה שגדל אצלנו - רב ודרשו שגדל אצלנו בבית הכנסת. יתר על כן חזינו וליווינו את גדילתו של בן הגבאי הראשי והמיסד, עו"ד משה בזק זצ"ל הוא אביו של הרב אמנון בזק שליטא מראשי ישיבת 'הר-עציון אשר כולנו חזינו בראשית כתיבתו בעלוני 'שבת בשבתו' ודרשותיו קובצו לספר בשם "נקודת פתיחה", ואכן נפתח את אמירתנו על פרשת חוקת בקטע על סיום הפרשה [במדבר כ'א17] :
"אָז יָשִׁיר יִשְׂרָאֵל אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת עֲלִי בְאֵר עֱנוּ לָהּ:
יח בְּאֵר חֲפָרוּהָ שָׂרִים כָּרוּהָ נְדִיבֵי הָעָם בִּמְחֹקֵק בְּמִשְׁעֲנֹתָם וּמִמִּדְבָּר מַתָּנָה:
יט וּמִמַּתָּנָה נַחֲלִיאֵל וּמִנַּחֲלִיאֵל בָּמוֹת:
כ וּמִבָּמוֹת הַגַּיְא אֲשֶׁר בִּשְׂדֵה מוֹאָב רֹאשׁ הַפִּסְגָּה וְנִשְׁקָפָה עַל פְּנֵי הַיְשִׁימֹן:..."
שירת הבאר, קצרה ועוצמתית, מזכירה מאד את אחותה הגדולה "שירת הים" [שמות ט'ו 1] וכפי שכותב הרב אמנון בזק - במכוון שתי השירות נאמרו לאחר ובעקבות תלונה חריפה של בני-ישראל –
[שמות י'ד 11]: "...א וַיֹּאמְרוּ אֶל משֶׁה הֲמִבְּלִי אֵין קְבָרִים בְּמִצְרַיִם לְקַחְתָּנוּ לָמוּת בַּמִּדְבָּר מַה זֹּאת עָשִׂיתָ לָּנוּ לְהוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרָיִם: א א וַיֹּאמְרוּ אֶל משֶׁה הֲמִבְּלִי אֵין קְבָרִים בְּמִצְרַיִם לְקַחְתָּנוּ לָמוּת בַּמִּדְבָּר מַה זֹּאת עָשִׂיתָ לָּנוּ לְהוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרָיִם:
בשני המקרים הסתיים הארוע בהתגברות האמונה באל:
[שמות י'ד 31] ...וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת הַיָּד הַגְּדֹלָה אֲשֶׁר עָשָׂה יְהוָֹה בְּמִצְרַיִם וַיִּירְאוּ הָעָם אֶת יְהוָֹה וַיַּאֲמִינוּ בַּיהֹוָה וּבְמשֶׁה עַבְדּוֹ:..."
[במדבר כ'א 7] ...וַיָּבֹא הָעָם אֶל משֶׁה וַיֹּאמְרוּ חָטָאנוּ כִּי דִבַּרְנוּ בַָה' וָבָךְ..."
ההבדל העיקרי והעקרוני בין השירות, פרט להתמשכותן –
שירתם נאמרה בראשות ובניסוח משה רבנו, ואילו שיר הכניסה לארץ ע"י בני-ישראל.
וחן חן לרב אמנון בזק על שהעמידנו על כך.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה