הפעם אתחיל במשהו מתחום הידע שלי.
האמנם היתה באמת דמות הסטורית כבלק מלך מואב?
לגבי השאלה לא במקום - התנ"ך הוא המקור המהימן ביותר עבורי אבל אביא סיפור מימי היותי עלם.
למדתי אז גאוגרפיה באוניברסיטה העברית – אך ההתעניינות שלי היתה ב"ידיעת הארץ", וכך התנדבתי די הרבה לסייע בחפירות ארכיאולוגיות, שם הכרתי את בר-הסמכא בנושא – פרופסור יוחנן אהרוני. אך הדמות הקובעת עבורי היתה פרופסור יהודה אליצור [לגאוגרפיה הסטורית] עמו עבדתי במח' הנוער והחלוץ. יום אחד סרתי לבקר את ידידי מנוער מרדכי [מוטקה] סופר ז"ל אשר שרטט מפות בהוצאת "כרטא" ובדיוק עסק באטלס הסטורי של ארץ-ישראל, שיוצרו היה יוחנן אהרוני ז"ל. עלעלתי בו ומצאתי שהוא טוען שיהושע קדם למשה. ואהרוני בדיוק נכנס. פניתי אליו ושאלתי מנין לך זאת? הוא ענה: בתנ"ך כתוב שמשה קדם, וזו סיבה מספקת בשבילי לומר ההפך.
נחזור לבלק: סמוך למקום בו נשפך נחל היבוק אל נהר הירדן נחשף מקדש אלילי מן המאה השמינית לפני-הספירה ובכתובת על כותלו נרשם "בלעם בן בעור" בתיאור שכאילו הועתק מפרשתנו כקוסם [שאמאן] ומכשף בעל הצלחות מפליאות. חז"ל אף הם אומרים על הפסוק [דברים ל'ד 17] "ולא קם נביא עוד בישראל כמשה... אבל באומות העולם קם" [תנא דרבי אליהו רבה כ'ח].
על יכולתו ומזימותיו קראנו בחומש במדבר ל'א 17.
המושג "אמונה" מקורו באמון. כבר בימי הביניים פירשו אותו "נאמנות לתפקיד", וכתבו "מי שמפר אמונים נוטלים ממנו כל סמכות".
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה