בכותרת נכתב: מאת ד"ר יצחק זקס. אבקש להבהיר מראש, זה לא
מדויק, זה פרי של עבודת צוות משפחתית. אנסה לתאר את התהליך.
אני קורא ומעיין בפרשת השבוע – בתנ"ך 'קורן' [ללא פירושים]. אם אני
נתקל בקושי, בשאלה המציקה לי, אני מהרהר ומחפש פתרון. אם נראה לי שמצאתי הסבר
סביר, אני רושם טיוטה על פיסת נייר, חוזר וקורא את הפרשה, מנסה לבדוק את ההקשר
והרקע, ואז מנסח תוך כדי הקלדה [ בשתי אצבעות של יד אחת]. לאחר שהקובץ נראה לי
ברור – אני שולח אותו במייל אל הבת הבכורה שלי ורדה אלעד שלמדה לשון עברית באוניברסיטה.
היא עוברת ומנפה, עושה סדר בסימני הפיסוק, מחזירה אלי עם סימוני "עקוב אחר
שינויים" ואני מקבל את הנראה לי. לעתים קרובות היא מצביעה על משפט לא ברור
ואני מנסח אותו מחדש. כשאני קורא מחדש, לרוב עולה לי הרהור נוסף, ואז שולח אל הבת
הצעירה - חגית מולד המומחית לתקשורת, והיא מכוונת אותי לגישה שתהיה מקובלת על הקוראים שלי
שרובם ככולם – אנשים שלמדו תורה, בעלי השכלה כללית רחבה וידע טוב בשפה. בשלב הבא
אני שולח לבני הגדול אייל זקס שיבדוק את הרעיון ואת הציטטות. לעתים [די
רחוקות] אני חושש שחרגתי והעליתי רעיון מהפכני מדי ואז אני שולח לרבי ומורי
הרב אברהם קוסמן, וב"ה עד היום לא נפסל שום רעיון שהעליתי, אך לעתים
הוא מוסיף הערה-הארה ואני מכליל אותה.
לאחר כל זאת החומר חוזר ונשלח אל ורדה ולאחר בדיקתה הסופית הוא
נשלח אל בני הצעיר חגי זקס או אל נכדי החביב עידו אלעד. גאוני מחשב
אלה מכניסים את הקובץ לאתר, ואז נשאר לי להמתין לתגובות של מגזר הקוראים שלי.
המבקרים החריפים
ביותר הם אחותי וגיסי ד"ר רבקה גלובמן וד"ר חנניה גלובמן,
אשר לרוב איני מסכים עם דבריהם, כי אנו חלוקים בהשקפות היסוד. למרות זאת לעתים אני
מנסח מחדש משפטים הראויים למיתון.
אחת הסיבות לבחירה שלי בהקמת אתר היא הרצון שגם יתר הקוראים יקראו את
הארותיהם.
אז כמו שאמרתי עבודת-צוות, וככזו אנו מצפים גם לתגובתך, להפריה מחשבתית
של כוחות שונים, ולהיווכח שהצלחנו לעורר את החשיבה שלך בנושא.
ענפים לפרדס
כאשר קראתי שוב את אשר כתבתי, נראה לי שאולי לא ניסחתי כראוי ואי-מי עלול
לחשוב בטעות שאני ח"ו מזלזל בפרשנות שנכתבה ע"י תלמידי חכמים אדירים.
אבקש להסביר:
א.
איני כותב פרשנות
לתורה, ורק מעלה הרהורים בעקבות שאלות הצצות למקרא הדברים, דברים העולים בדור שלנו.
ונמנע מכך במקרים שנראה לי שלא הגעתי לתשובה מספקת.
ב.
נוכח השינויים בשפה
והתקדמות המדע והטכנולוגיה יש לנו מידע שלא היה לקדמונים, וגם שאלות חדשות הצצות
בפני בני דורנו ונדמה לי שגם מצאתי להן תשובה ראויה שהטכנולוגיה המודרנית
מאפשרת לי להביאה בפני הרבים.
ג.
חלק מדברי הפרשנים
סתומים וקשה להבינם [אשמח אם אי מי מקוראי יצביע בפני על פירוש לפרשן החריף והנהדר
– רבנו אברהם אבן-עזרא, שרבים מדבריו סתומים וטעונים פירוש בהיר].
ד.
גם נראה לי שחובה
עלינו להגות בדברי תורה, ומי שזוכה חייב להביאם מתוך אמונה שהדברים נאמרו, כולל
דברים המתחדשים בכל דור שמטרתם לחשוף ולהבין כוונת הכתוב [בפרט שעיסוקי
בגיאוגרפיה-היסטורית חושף בפני צד בלתי מוכר לרבים מקוראי].
ה.
זו גם אחת הסיבות
שבחרתי לקרוא לדברים בכינוי "תורה-היום". כך דורנו מבין אותם והם נכתבו
לכל דור ודור כדי שיפרש אותם בהתאם. סיבה נוספת היא מתן כבוד ל'באר ממנה שתיתי',
לתורה שלמדתי ממורי-ידידי הרב פרופסור פנחס הכהן פלאי זצ"ל.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה