יום שני, 21 במרץ 2016

פורים - זכור 2

 כעת, לאחר שלכאורה סיימנו נתחיל. וקודם לכל שאלה תמיהה המופנית אלי-
א.      אני מתיימר לעסוק בפשט, אם גם פשט-עמוק. לקרוא ולהבין מה כתוב , ואיך ולמה? והנה התחלתי בדרוש-חסידי ?
והתשובה ברורה,לא הצגתי את השאלה העיקרית והיסודית – איך תורת ישראל, שהיא תורת חסד[נזכיר את הציוויים "כי תראה ערום וכיסיתו ועניים מרודים תביא בית" –שאינם ציווי התייחסות לאחיך היהודי אלא אל כל אדם באשר הוא אדם, ואף כאשר בית הדין היהודי שופט רוצח סדרתי מתועב לתליה – נאמר לו "לא תלין נבלתו עד בוקר" ]והנה אנו משננים הוראה שהיא לכאורה "רצח-עם" [ג'נוסייד] כולל תינוקות? אז נחזור להתחלה .הציווי השני שניתן לאנושות בתחילת "בראשית" הוא "שופך דם האדם, באדם דמו ישפך" כלומר רצח הוא רצח הוא רצח, והמסורת שלנו אומרת "בית דין שפסק עונש מוות על אדם- אחת לשבעים שנה קרוי 'בית-דין קטלני'. למרות שחובה עליו לדון אדם זה למוות [וכך צווה עלינו 'באדם דמו ישפך' בית הדין צריך להגן על האנושות ויש מקרים שעליו  לפסוק על הוצאה להורג] .
נזכור שהוראה זו הייתה השנייה תולדות האנושות, קדמה לה ההוראה הראשונה –"מכל פרי הגן תאכל, ומפרי עץ הדעת טובו ורע-אל תאכל". כלומר האדם נברא כיציר –על והמלחמה הראשונה שלו היא מאבק פנימי, שליטה על היצרים והתאוות. וזה בדיוק מה שמצאנו במדרש החסידי השמדת העמלק שבנפש.
והתשובה שלי לעצמי- לא פתחתי בשאלה היסודית הגדולה-המהותית. למה עלינו לחזור לזכור ולשנן את מחיית עמלק.  התורה אינה מסתירה דברים ואינה מציבה עולם אידיאלי. היא כאמור "תורת-חיים" והיא יודעת שאין די בציווי "לא-תרצח" . יש גם מלחמת-מגן, אפילו אם היא מלחמת מגן יזומה, ואנו לא נוכל להתקיים אם נתעלם וננסה להאמין שאנו חיים בעולם סטרילי. "הבא להורגך השכם להורגו" ,אך זכור שעדיין זו הריגה, וכך עליך לחיות.
וכבר הכברנו מילים אזלא נחטט ונעמיק הלאה-בתקווה שהרעיון מובן , וגם השאלות והתשובות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה