השבוע חל יום
השלושים ליום בו נקרא רבנו הרב זלמן דרוק זצ"ל לבית דין של מעלה.
אפתח בדבר
שהיה מורגל בפיו:
בארבעה מקומות
בתלמוד הבבלי [ברכות סג; שבת לג; מנחות פג] נכתב: "פתח רבי יהודה, שהוא
ראש המדברים בכל מקום...". נאמר קודם כל כי מדובר ברבי יהודה בר
עילאי שאין מובא הרבה בשמו בתלמוד, אך לנו הוא מוכר בזכות ה"הגדה של
פסח" שם כתוב "רבי יהודה היה נותן בהם סימנים דצ"ך עד"ש באח"ב".
כלומר, רבי
יהודה היה נוהג לקצר ולחסוך בדיבור. משום כך נתנו לו להיות ראש וראשון למדברים,
שילמדו ממנו אחרים ויקצרו אף הם. ואכן כזו היתה דרכו של רבנו רבי זלמן זצ"ל.
אשתדל להיות נאמן לדרכו ולומר מעט לכבוד קידוש זה של יום
בו זיכה אותנו ידידנו רבי שלמה בן-הראש יצ"ו.
וארא
פרשת השבוע – "וארא" – היא פרשת בר-המצווה שלי. וסימן לדבר יש: 'וארא' בגימטריה
208 וכך גם 'יצחק' 208. חז"ל אמרו שאכן אותן 400 שנה שנאמרו לאברהם בברית בין
הבתרים מתחילות מלידתו של יצחק, ולכן מתחיל הקב"ה ב-וארא.
שאלה שדנו בה חז"ל – האם שמרו בני ישראל את השבת
בהיותם במצרים, או לא?
לפי המובא ברש"י על הפרשה שנקרא בעוד שבועיים [שמות
ט"ו 25] על הפסוק במי מרה "שם שם לו חוק ומשפט" [לפי הגמרא
בסנהדרין דף ט' עמוד ב] "נתן להם מקצת פרשיות של תורה: שבת ופרה אדומה
וזרעים". הכתוב מרמז על כך בפרשת המן "ראו כי ה' נתן לכם את השבת".
מסתבר כי רק במדבר ניתנה מצוות השבת.
יש מדרשים החלוקים על עמדה זו. בעל "תורה
שלמה" ליקט עשרות מדרשים בפסוק "וירא בסבלותם" [שמות ב11]
"הלך משה אצל פרעה. אמר לו: אתה רוצה שתיעשה מלאכתך... הנח להם בכל שבעה ימים
שינוחו יום אחד. אמר לו פרעה: לך עשה! וכך עשה. מניין שכך הוא? כי כך אמר להם
במרה: 'ראו ה' נתן לכם את השבת'. לא אמר נותן אלא כבר נתן – במצרים".
לעומת זאת,
מקרא מפורש הוא בעשרת הדברות [דברים ה'] "שמור את יום השבת לקדשו
וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים ויוציאך... על כן צווך ה' א-לוהיך לעשות את יום השבת".
נראה כי בעבדות לא היתה להם שבת.
יש אמנם
המפרשים כי כבר במצרים היו פלגים בעם ישראל, היו "דתיים" ששמרו את השבת,
והיה ההמון שלא שמר ועשה שבתו חול.
יש גם המבחינים במהות השבת - אפילו אם היה להם בעבדות
מצרים יום מנוחה, רק במרה נצטוו על 'יום קדושה'. ויש גם המוצאים בשבת יום של חופשה
ובידור. כפי שנאמר במדרש תנחומא על הפסוק 'אל ישעו' – מגילות היו להם שהיו
משתעשעין בהם משבת לשבת. אמר להם פרעה... אל ישעו בדברי שקר', כפי שאומר המשורר
'תורתך שעשועי'.
דברים אלה הביא הרב ישראל רוזן [ראש מכון
"צומת"] בנסחו את תשובת הרבנות להצעת החוק שהתירה פרצות בשבת ל 'עבודות
חיוניות' במשק. ואפשרה העלמת עין של הרבנות בכמה משרות בתעשייה בצה"ל
ובשירותים ציבוריים.
לנו השבת היא
לא רק יום מנוחה וקדושה אלא גם יום של אהבה ואחווה, כאשר כאן כולנו מקדשים אותה
ברוב עם והדרת מלך. וב"ה נמשיך כך לאורך ימים ושנים.
הבטחתי
לקצר ואסיים כאן מבלי להיגרר בשבת לדברי הספד על מרן שאינו עמנו – יהי זכרו ברוך!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה