יום שני, 28 במרץ 2016

פורים וכיפורים

חז"ל [ילקוט שמעוני, משלי רמז תתקמ'ד] אמרו"כל המועדים עתידין ליבטל, וימי הפורים אינן בטלים לעולם. אמר רבי אלעזר – אף יום הכיפורים לא יבטל לעולם, שנאמר: 'והיתה זאת לכם לחוקת עולם' [ויקרא ט'ז 34]".המפרשים כולם תמהים על מדרש זה, הרדב"ז [שו"ת הרדבז ח"ב סימן תתכ'א] אומר: "אלו המדרשים וכיו"ב [וכיוצא בהם] מדברים לימות המשיח, שתרבה הטובה והשמחה והמנוחה והתענוג עד שיהיו כל הימים שווים אצל בני-האדם, כאילו נתבטלו המועדים, שאין הפרש בין חול למועד... תאבד השמחה היתרה של המועדים אבל לא יבטל ייחודו של יום הכיפורים... לפי שאין השמחה מבטלת עינוי, אדרבה כל מה שיהיה אדם בשמחה ותענוג – ירגיש בעינוי יותר".
בתיקוני הזוהר [תיקון כא נז,ב] נכתב: "פורים את קריאת על שם יום הכיפורים, דעתידין לאתענגה ביה ולשנויי לה מעינוי  לעונג" [פורים נקרא על שם יום הכיפורים, שעתידים להתענג בו ולשנות אותו מעינוי  לעונג]. כלומר – יום הכיפורים אכן ישאר לעתיד לבוא, אבל יתכן שיצוין בדרך של עונג דווקא. 
וכבר היה כך בעת שמחת חנוכת בית ראשון, שלא התענו ביום הכיפורים [מועד קטן ט,א]:"אותה שנה לא עשו ישראל את יום הכיפורים, והיו דואגים... יצתה בת-קול ואמרה להם: כולכם מזומנים לחיי העולם הבא".רבי צדוק מלובלין כותב ['פרי-צדיק' חלק ה' מוצאי יום הכיפורים ב'] שאין הכוונה שלא יצומו, אלא שיתבטל העינוי של נעילת-הסנדל. "באמת למה אכלו ביום הכיפורים? וכי שכחו כל ישראל? אך באמת... נראה שלעתיד יתבטל עינוי נעילת-הסנדל... ואז סברו שכבר הגיע משיח... ולכן סברו שאין צורך בתענית. אך אחרי כן סברו שנצרך התענית לכפר העבר".
מחשבותי בנושא הן: קל לאדם להרהר בתשובה ביום צום ותפילה, אך לשמור על ההלכות ולהרהר בדברי תורה ביום משתה ושמחה – מי שמצליח אכן ראוי לכפרת חטא ומחילת עוון [הנושא שנקבע לגיליון זה של 'ניב-ירושלים' שאני עורך שלו הוא "פורים כשר ופסח שמח" – קל לשמוח בפורים אך צריך סייעתא דשמיא [התחזקות-רוחנית] לשמור בו על כשרות. לעומת זאת עמך ישראל טורחים ועמלים להקפיד על כשרות מיוחדת לפסח, דבר המקשה להגיע בו לשמחה של מצווה.

חז"ל במסכת שבת [דף פ'ח ע"ב] מביאים את דברי רבא "הדור קיבלוה בימי אחשוורוש" = קיבלו את התורה מרצונם בימי אחשוורוש, משווים ונותנים לפורים חשיבות יתר על פני מעמד הר-סיני.


תרמתי חלקי הדל למחשבת-ישראל, פנו ולכו לדפי השמחה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה