יום שני, 28 במרץ 2016

שמות - שמות ובראשית

ספר שמות מהווה המשך של ספר בראשית - לא רק מהבחינה הכרונולוגית, אלא בעיקר מבחינת הייעוד! אם חומש בראשית הוא "ספר יצירה" – הן על בריאת העולם והן על התהוות עם ישראל. הרי חומש שמות הוא "ספר הגאולה".
התורה אינה ספר הסטוריה, ואם היא מספרת לנו את  קורות דברי הימים - זה מפני שהיא רוצה ללמד אותנו איך היה התהליך – תהליך התגבשות העם ותורתו – במגמה ללמד אותנו איך להתנהג גם כיום בחיים המודרניים.
מספר דברים הובלטו כדי לרמוז לנו את הקשר בין הספרים, למשל: מוטיב התיבה.
מיד לאחר יצירת העולם מובא סיפור "תיבת נח" השטה על פני המים. לעומתה, מקביל בספר "שמות" – סיפור "תיבת הגומא" בה שט משה הנער על פני היאור.
רעיון זה מובע בצורה נהדרת על ידי הרמב"ן בהקדמה לספר שמות:
"השלים הכתוב ספר בראשית שהוא 'ספר היצירה' - בחידוש העולם ויצירת כל נוצר ובמקרי האבות כולם [כפי שאמרנו, התהוות העולם והתהוות עם ישראל] שהם כעין יצירה לזרעם, מפני שכל מקריהם ציורי דברים לרמוז, להודיע כל העתיד לבוא להם [גר יהיה זרעך] ואחרי שהשלים  היצירה התחיל ספר אחר בעניין המעשה הבא מן הרמזים ההם [הקב"ה בהתגלותו למשה החל באזכור מעשי האבות] ונתייחד ספר 'ואלה שמות' בעניין הגלות הראשון הנגזר בפירוש [בברית בין הבתרים, בראשית טו 13] ובגאולה ממנו, לכן חזר והתחיל בשמות יורדי מצרים ומספרם אף-על-פי שכבר כתב זה (בראשית  מו 5-27 ) בעבור כי ירידתם שם הוא ראשית הגלות, כי מאז הוחל (שיטת הרמב"ן לראות בגלות חלק מתפקיד עם ישראל להפיץ הכרת הבורא בעולם).

נראה דוגמא נוספת [בראשית ב' 16-17]:
טז וַיְצַו ה' אֱ-לֹהִים, עַל-הָאָדָם לֵאמֹר:  מִכֹּל עֵץ-הַגָּן, אָכֹל תֹּאכֵל.  יז וּמֵעֵץ, הַדַּעַת טוֹב וָרָע--לֹא תֹאכַל, מִמֶּנּוּ:  כִּי, בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ--מוֹת תָּמוּת. 
[בראשית ג' 1]
וְהַנָּחָשׁ, הָיָה עָרוּם, מִכֹּל חַיַּת הַשָּׂדֶה, אֲשֶׁר עָשָׂה ה' א-ֱלֹהִים; וַיֹּאמֶר, אֶל-הָאִשָּׁה, אַף כִּי-אָמַר אֱ-לֹהִים, לֹא תֹאכְלוּ מִכֹּל עֵץ הַגָּן.  ב וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה, אֶל-הַנָּחָשׁ:  מִפְּרִי עֵץ-הַגָּן, נֹאכֵל.  ג וּמִפְּרִי הָעֵץ, אֲשֶׁר בְּתוֹךְ-הַגָּן--אָמַר אֱ-לֹהִים לֹא תֹאכְלוּ מִמֶּנּוּ, וְלֹא תִגְּעוּ בּוֹ:  פֶּן-תְּמֻתוּן.  ד וַיֹּאמֶר הַנָּחָשׁ, אֶל-הָאִשָּׁה:  לֹא-מוֹת, תְּמֻתוּן.  ה כִּי, יֹדֵעַ אֱ=לֹהִים, כִּי בְּיוֹם אֲכָלְכֶם מִמֶּנּוּ, וְנִפְקְחוּ עֵינֵיכֶם; וִהְיִיתֶם, כֵּאלֹהִים, יֹדְעֵי, טוֹב וָרָע.  ו וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל וְכִי תַאֲוָה-הוּא לָעֵינַיִם, וְנֶחְמָד הָעֵץ לְהַשְׂכִּיל, וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ, וַתֹּאכַל; וַתִּתֵּן גַּם-לְאִישָׁהּ עִמָּהּ, וַיֹּאכַל.  ז וַתִּפָּקַחְנָה, עֵינֵי שְׁנֵיהֶם, וַיֵּדְעוּ, כִּי עֵירֻמִּם הֵם; וַיִּתְפְּרוּ

לעומת סיפור הנחש בספר שמות [שמות ד' 1-3]
וַיַּעַן מֹשֶׁה, וַיֹּאמֶר, וְהֵן לֹא-יַאֲמִינוּ לִי, וְלֹא יִשְׁמְעוּ בְּקֹלִי:  כִּי יֹאמְרוּ, לֹא-נִרְאָה אֵלֶיךָ ה'  ב וַיֹּאמֶר אֵלָיו יה', מזה (מַה-זֶּה) בְיָדֶךָ; וַיֹּאמֶר, מַטֶּה.  ג וַיֹּאמֶר הַשְׁלִיכֵהוּ אַרְצָה, וַיַּשְׁלִכֵהוּ אַרְצָה וַיְהִי לְנָחָשׁ; וַיָּנָס מֹשֶׁה, מִפָּנָיו.  ד וַיֹּאמֶרה', אֶל-מֹשֶׁה, שְׁלַח יָדְךָ, וֶאֱחֹז בִּזְנָבוֹ; וַיִּשְׁלַח יָדוֹ וַיַּחֲזֶק בּוֹ, וַיְהִי לְמַטֶּה בְּכַפּוֹ.  ה לְמַעַן יַאֲמִינוּ, כִּי-נִרְאָה אֵלֶיךָ ה' א-ֱלֹהֵי אֲבֹתָם:  אֱ-לֹהֵי אַבְרָהָם א-ֱלֹהֵי יִצְחָק, וֵא-לֹהֵי יַעֲקֹב. 


הנחש הוא הרע הטמון גם בתוך האדם. להפוך כל דבר לרע, זאת יכולים כולם – גם חרטומי מצרים. התגובה של משה לנוס מפניו היתה טבעית [בפרט לאחר האמרה השמימית "ואיבה אשית בין זרעו ובין זרעך"] והאמונה השלמה מתבטאת בהתנהגותו של משה שלא רק שחזר, אלא בתוקף צו הבורא לא נרתע ואחז את הנחש בזנבו [לא בראשו, לנטרל את אפשרות ההכשה] ומנפלאות הבורא הפך סמל הרוע למטה [זה אשר תעשה בו את האותות]. אם הרמז לא מובן, התורה טורחת ומזכירה את אבות האומה בשמותם
כדי שנבין שבורא עולם הוא אשר בחר בנו ועשה אותנו לעם-שליח להפצת תורתו בעולם, בשלב ראשון כפזורה בגלויות השונות, ובראשית צמיחת גאולתנו בשיקום עם ה' על אדמתו. ובמהרה בימינו תמלא הארץ את ידיעת ה' – כמים לים מכסים.

[נכתב בהשראת הרצאתו של הרב דב ברקוביץ' בבית מורשת בגין יז בסבת תשע"ב]

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה