יום שלישי, 17 במאי 2016

פסח - דצך עדש

דצ"ך עד"ש באח"ב

כל אדם הקורא את ההגדה בליל הסדר תמה על הפסקה "רבי יהודה היה נותן בהם סימנים –
דצ"כ עד"ש באח"ב" וכל הפרשנים מנסים את כוחם לתת הסבר.
הסבר הנראה לי הגיוני עולה אם מעיינים במקומות אחרים בתנ"ך המונים את עשר המכות:
בתהלים [עח 33-28, קה 26-36] מוזכרות רק שבע מכות ובסדר שונה. רבי יהודה מדגיש שעשר מכות בסדר האמור מופיעות בחומש שמות.

אמרה יפה שמעתי ממורנו הרב זלמן דרוק שליט"א: בתלמוד נאמר על רבי יהודה שהיה "ראש המדברים בכל מקום".
אם נחפש בתלמוד לא נמצא הרבה אמרות בשמו, אבל נביא אחת בולטת:
[מסכת שבת לג עמוד ב] "תא שמע [בוא ושמע] כשנכנסו רבותינו ל'כרם ביבנה' [לאחר חורבן הבית השני, לקומם את היהדות] היו שם רבי יהודה [בן עילאי] ורבי אלעזר ברבי יוסי, ורבי שמעון [בר יוחאי]. נשאלה שאלה זו בפניהם: מכה זו [לשון הרע] מפני מה מתחלת בבני מעיים וגומרת בפה? נענה רבי יהודה ברבי אילאי ראש המדברים בכל מקום ואמר: אף על פי שכליות יועצות ולב מבין - לשון מחתך ופה גומר. נענה רבי אלעזר ברבי יוסי ואמר: מפני שאוכלים בו דברים טמאים, דברים טמאים - סלקא דעתך? [האם עולה בדעתך באמת שאוכלים בפועל דברים טמאים? אלא] שאוכלים בה דברים שאינן מתוקנים [דברים שאינם ראויים לאכילה כמו פירות בוסר, שימורים ומאכלים מזיקים]. נענה רבי שמעון ואמר: בעוון ביטול תורה. אמרו לו: נשים יוכיחו [שאינן חייבות וממילא אין בהן ביטול תורה אבל יש בהן לשון הרע. ענה]: שמבטלות את בעליהן. [אמרו לו:] נכרים יוכיחו [אמר להם:] שמבטלים את ישראל. תינוקות יוכיחו – שמבטלין את אבותיהם.
התם כרבי גוריון שאמר רבי גוריון..: בזמן שהצדיקים בדור – צדיקים נתפסים על הדור. אין צדיקים בדור – תינוקות של בית רבן נתפסים על הדור!..."

מה עשה רבי יהודה בהגדה של פסח? קיצר וחסך במילים [ראשי תיבות במקום מילים שלמות]. מאז עשו אותו בכל מקום ראש [ראשון] המדברים, שהוא מקצר בדבריו וממנו ילמדו הבאים אחריו.
ואף אני אקצר ואסיים כאן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה