במדבר – לצבאותם
(בעקבות דבריו של הרב יואל בן-נון)
לאחר חנוכת המשכן, הוראתו הראשונה של הקב"ה ["באחד לחודש השני בשנה השנית לצאתם מארץ מצרים"] היתה: "תִּפְקְדוּ אֹתָם לְצִבְאֹתָם".
הוראה זו ניתנה בפירוט יתר: "שאו את ראש כל עדת בני ישראל, למשפחותם, לבית אבותם, במספר שמות, כל זכר, לגולגלותם, מבן עשרים שנה ומעלה, כל יוצא צבא בישראל".
הוראה זו חוזרת ונשנית 12פעם לקראת מפקד כל שבט. ברור שהתורה מעבירה לנו מסר -
פרשני התורה לא הרבו לעסוק בזאת, כנראה בשל היותם בתנאי הגלות כאשר נושא גיוס צבאי לא היה מעשי.
חלק מן ההוראות ברורות לכל אדם:
כל-זכר, לגולגלותם, מבן עשרים – פירוט חייבי הגיוס [גיוס כללי]
"כל יוצא צבא" – פרופיל צבאי [כל אחד לפי הפרופיל שנקבע לו]
הקשיים הם בפרטים הבאים: "במספר שמות, למשפחותם, לבית אבותם."
לכאורה, מנוגד לכל יסודות הגיוס בעולם. כל צבא בנוי על טשטוש הזהות הפרטית, חשיבות עיקרית ניתנת למספר, לכמויות.
אולם צבא ישראל דוקא שם דגש על האישיות [שמות] ועל המוטיבציה השבטית [למשפחותם, לבית אבותם].
היטיבו לקלוט את המסר מייסדי "צבא ההגנה לישראל" בשנת תש"ח, שלא היו "דתיים" [לפי הגדרת הרב בן-נון: לא "חובשי כיפה" אלא "חובשי כיפת השמים"] אבל היו בקיאים בתנ"ך. היטב הבינו שעליהם לבנות צבא מיוחד – "צבא העם".
אך בניגוד להבלטת השבטיות של אז, עשו את הצבא ל"כור היתוך" - דגש חזק על "חינוך", לטשטוש הייחוד העדתי [מורשת הגולה] וגיבוש עם ישראלי.
עם זאת, שמרו היטב על הקשר למשפחה, "לבית אבותם", ולמן הרגע הראשון נקבעו כללי חופשות לקשר בין החייל למשפחתו; נקבעו כללי "יום הורים" [לטירונים ובוגרי קורסים] וסיוע מיוחד לבעיות בבית! נלקח גם [מדברי הימים א'] הכלל של שירות חודש בשנה. הוקמו [בייחוד בראשית ימי צה"ל] יחידות מרחביות שהתפתחו לרשת הגמ"ר [הגנה מרחבית].
התורה קבעה פטור כללי לבני שבט לוי [אנשי חינוך ואנשי רוח]; הקפדה על קוד התנהגות [אשת יפת תואר"]; שחרור לבעלי בעיות מיוחדות מסיבות: כלכליות [נטע כרם ולא חללו]; משקיות [בנה בית ולא חנכו]; אישיות [אירס אשה ולא לקחה] ואף מוראליות [הירא ורך הלבב].
כללים עתיקים אלה, מלפני אלפי שנים, מהווים יסוד מוצק לבניית הצבא המודרני בישראל עד ליום בו "לא ישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה"!
ניסיתי לעשות השלכה אקטואלית לזמן הכתיבה. מאבק השמאל לביטול 'חוק טל' תחת הסיסמא "חלוקת הנטל" - זרה חול בעיניים. הדתיים כבר החלו להוות אחוז ניכר מכוחות הבטחון, כולל גדוד הנח"ל החרדי. מיום שנחקק חוק טל עלה מספר המתגייסים לצה"ל ול'שרות הלאומי' מבין שומרי המצוות באחוזים גבוהים, בעוד מקרב אנשי "מדינת תל-אביב" ירד האחוז כמעט במחצית. כמי שלימד במכללה חרדית אני יכול להעיד מיידע בלתי אמצעי כי גם אחוז העובדים מקרב החרדים עלה הרבה [זאת בעיקר מפני שהוא השמיט את רסן השליטה מידי ראשי הישיבות].
בהזדמנות זו אבקש לתקן עוד מושג. נהוג לחלק את אוכלוסיית המדינה ל"חרדים, דתיים וחילונים". חלוקה זו אינה נכונה. קודם כל ההפך של חילונים הנו "קדושים" וההפך של 'דתיים' הנו אנרכיסטים, אנשי הפקר. את המושג "דת" ייבאנו מפרס, שם הכניס אותו לעולמנו – המן הרשע.
מרבית הישראלים הם מאמינים, שומרי מסורת במידה זו או אחרת. אינם מקפידים על שמירת כל המצוות אך נאמנים לעם ישראל וא-לוהיו. אם כי יש בתוכנו כאלה הנסחפים אחר גישת חלק מן החרדים ומרחיקים אותם מדת ישראל בכח. עלינו לקרב רחוקים ולהשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם.
כאשר אני חוזר ומעיין באשר כתבתי [לעיל] בשנים שעברו, נראה שהמסר נעשה אקטואלי אף יותר לימינו [שנת תשס"ו 2016]. כולנו עדיין תחת הרושם החזק של הפגנת יהודים-יוצאי-אתיופיה החשים מופלים בשל צבע עורם.
הדרך למניעת תחושה זו היא בשיבה לדרך התורה "למשפחותם, לבית אבותם" –שלא אובן לא כראוי, בצה"ל כולם חייבים, כפי הנהוג כיום, לשרת בכל היחידות ובכל התפקידים וכך לדעת שהם חלק אורגני מעם-ישראל. אך "בבית אבותם" במגוריהם – חייבת להישמר המסגרת השבטית. יש לחזק את מרות הקייסים וראשי בתי האב [החמולות]. השגיאה שנעשתה בשנים הראשונות למדינה תחת הסיסמאות "כור היתוך" ו"השלטון לצעירים" תוקנה אז. כיום, כאשר נמסרה הרבנות ונמסר משרד הדתות לידי ה"חרדים", נמשכת הפגיעה ע"י ההנהגה הדתית הפנימית
[אני מעז להציע דרך, לאפשר סמכויות לרשות אחרת להכרה בתארי רבנים וכהני-דת ולאפשר לזקנים המתונים להנהיג].
בתקשורת יצאה סיסמה לנטרול שומרי המצוות מתפקידים בכירים בצבא, תחת כותרת "הדתה", מבלי להבין שהחינוך לערכים הוא המוביל את בוגריו לשירות מסור לעמם ומולדתם.
כותב דברים אלה הגיע כבר בשנות המדינה הראשונות לתפקיד מג"ד חי"ר [סגן-אלוף] עם כיפה סרוגה שחורה סרוגה לראשו, והיה נתון לסבל והצקה מצד קצינים בכירים שחששו מפני הערכים שהיא מסמלת [לא מתאים לי להכנס לפרטים, נגרם לי סבל לא קטן, אך מגמת האתר הזה אינה פרסום. אני מנסה להבין את הכתובים במיטב הבנתי ולעודד השפעתם על חיינו כיום].
למרות שאני נשמר ואיני מעורב בכל הקשור לפוליטיקה פנימית, ומכל הדברים המפלגים את העם, איני יכול להתעלם מהנעשה בימים אלה [מאי-יוני 2019 אייר תשע"ט] כאשר מפלגה שראשיה גדלו במשטר הסובייטי, הרחק מכל חינוך יהודי, עושים את אשר מעבר ליכולתם ליצור פילוג על רקע התעלמם מסדרת המדינה כיהודית, ובחסות הסיסמא הדמוקרטית מכנים את ההשקפה הקיצונית היהודית-חרדית כסחטנית, חותרים תחת יסודות מדינת ישראל, והתוצאות עלולות להביא לאסון [כפי שכבר ארע בתולדות עמנו].
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה