יום ראשון, 29 במאי 2016

תרומה - עשרת הדברות

עשרת הדברות

הדיבר הראשון "אני ה' א-לוקיך" מצווה על אמונה.
הדיבר האחרון  "לא תחמוד" מצווה על גבול במח.
שניהם עוסקים בצד האמוני-רגשי, וכבר תהו מפרשי המקרא – האמנם ניתן לצוות מה להרגיש?
התשובה המקובלת ביותר היא של רבנו החכם אברהם אבן-עזרא המדגים את תפישתו במשל: רועה עני בכפר נידח, כאשר הוא מתאווה וחומד הוא אינו נושא עיניו אל בת-המלך אלא אל איזו משרתת בסביבתו.
כלומר האדם ניתן לחינוך! ואם הוא מתחנך לקראת שליטה על התאוות, במקום  שהתאוות ישלטו בו - יש לו סיכוי. מטרת הדיברות היא לחנך וללמד ובכך לעצב את דמות האדם.
גיסי היקר פרופסור [לפסיכולוגיה] ד"ר חנניה גלובמן אומר כי זה כמו חיוב התנהגות של חייל – בקרב הוא פוחד אבל מתגבר ואינו מניח לפחד לכוון את מעשיו. גם "לא תחמוד" אפילו אם אתה עמוק בלבך תאב, אל תתן להרגשה חולפת זו לכוון את מעשיך [לי פירוש זה נשמע סביר ועוד יותר – אדם יכול לחנך את עצמו מראש, לא להיתפס לרגשות כאלה].

את הפירוש המתקבל ביותר שמעתי בשידור מפי הרב ד"ר בני לאו:
'הדיבר "לא תרצח" ניתן קטגורית, ללא תוספות [אם כי בפרשה שמיד לאחריה מתייחסת התורה לרוצח בשגגה ולדינו, ובפרק כב [פסוק 1] היא גם מתירה במפורש הריגה מתוך הגנה עצמית].
לעומת זאת ב"לא תחמוד" מציינת התורה במפורש -
"לא תחמוד בית רעך... לא תחמוד אשת רעך..." כלומר אל תגיע לחמדה של משהו ספציפי, שמתוך כך תגיע לגזל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה