ארבע כוסות היין ששותים בליל הסדר הן כידוע משום ארבע לשונות
הגאולה האמורים בתורה: והוצאתי.. והצלתי.. וגאלתי.. ולקחתי..
אולם לא רבים שמים לב למיקומם במערך הערב.
הכוס הראשונה היא כוס הקידוש – אשר בו נאמר: "זכר
ליציאת מצרים" כלומר לזכר קיום ההבטחה "והוצאתי".
הכוס השניה היא בתוך ההגדה – סיפור הנסים ונפלאות שנעשו
לאבותינו במצרים והיא "וגאלתי".
הכוס השלישית היא כוס ברכת המזון, בה אנו מודים לקב"ה
'על תורתך שלימדתנו', ולכן היא "ולקחתי" אתכם לי לעם והייתי לכם
לא-לוהים'.
הכוס הרביעית היא בעת אמירת המשכו של ה'הלל' – השייך במיוחד
לגאולה העתידה ולכן 'והצלתי'.
לפי תורת הקבלה [הרמח"ל] רומזים ארבע הלשונות לארבע
דרגות של חזרה בתשובה המרומזות בפסוק "סור מרע, ועשה טוב, בקש שלום,
ורדפהו".
כדי להגיע לשלמות קודם כל על האדם לנטוש את הדרך הרעה
[במחשבה ובמעשה], ולאחר מכן לעשות טוב, לתקן את מעשיו וללכת
בדרך הטובה. אלו הן שתי הדרגות של התשובה הרגילה המכונה בקבלה 'תשובה תתאה' [תשובה
תחתונה]. למעלה מהן באה התשובה העליונה [עילאה] שאינה באה לתקן פגמים אלא להגיע
למקור הכל, להידבק בו יתברך וגם בה שתי דרגות: כנגד הצד הנגלה של המציאות, וכנגד הצד הנסתר שלה.
אלו גם ארבעת השלבים שעבר עם ישראל ביציאה ממצרים.
[מקור:
ילקוט שיחות חב"ד כרך י'א עמוד 20].
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה