נראה מאד מוזר
שפרשה מרכזית בתורה הכוללת בתוכה את "עשר הדברות" קרויה על שם כהן
לעבודה זרה, ולא עוד אלא שלא פחות מ-13 פעם הוא מוזכר בלווי התואר "חותן
משה".
כל המעשה נשמע
מוזר. משה "אדון הנביאים" ויוצר האומה יוצא בצו הא-ל לשחרר את שבטי
ישראל מעבדות מצרים ומותיר מאחריו במדין את אשתו צפורה ושני בניו, וחותנו בא ומביא
עמו אותם.
אולי יתרו סבר שעם
היציאה ממצרים תם תפקיד משה, והוא בא לחבר את המשפחה ולאחדה. אך ציפתה לו הפתעה.
הוא מגיע ומשה עסוק מאד [שמות יח 13]: יג וַיְהִי
מִמָּחֳרָת וַיֵּשֶׁב מֹשֶׁה לִשְׁפֹּט אֶת-הָעָם; וַיַּעֲמֹד הָעָם עַל-מֹשֶׁה
מִן-הַבֹּקֶר עַד-הָעָרֶב. יד וַיַּרְא
חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל-אֲשֶׁר-הוּא עֹשֶׂה לָעָם; וַיֹּאמֶר מָה-הַדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר
אַתָּה עֹשֶׂה לָעָם--מַדּוּעַ אַתָּה יוֹשֵׁב לְבַדֶּךָ וְכָל-הָעָם נִצָּב
עָלֶיךָ מִן-בֹּקֶר עַד-עָרֶב?. טו וַיֹּאמֶר
מֹשֶׁה לְחֹתְנוֹ: כִּי-יָבֹא אֵלַי הָעָם לִדְרֹשׁ אֱל-ֹהִים.
ומשה עונה לו - תפקידי רק מתחיל, עכשיו עלי להציג בפני העם את הא-לוהים ["אין
ישראל אומה אלא בתורתה"]. יתרו משמש כאן כחותן הדואג אישית לחתנו ותוקף " יז וַיֹּאמֶר חֹתֵן מֹשֶׁה אֵלָיו: לֹא-טוֹב הַדָּבָר אֲשֶׁר
אַתָּה עֹשֶׂה. יח נָבֹל
תִּבֹּל--גַּם-אַתָּה גַּם-הָעָם הַזֶּה אֲשֶׁר עִמָּךְ: כִּי-כָבֵד מִמְּךָ
הַדָּבָר לֹא-תוּכַל עֲשֹׂהוּ לְבַדֶּךָ. יט עַתָּה שְׁמַע בְּקֹלִי אִיעָצְךָ וִיהִי אֱל-ֹהִים עִמָּךְ;
הֱיֵה אַתָּה לָעָם מוּל הָאֱל-ֹהִים וְהֵבֵאתָ אַתָּה אֶת-הַדְּבָרִים אֶל-הָאֱ-לֹהִים..."
ומשה מקבל את העצה אך בתיקון שלכאורה הוא קטן. יתרו אומר לו לאחר עצת
ביזור הסמכויות " כב וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם בְּכָל-עֵת וְהָיָה כָּל-הַדָּבָר
הַגָּדֹל יָבִיאוּ אֵלֶיךָ וְכָל-הַדָּבָר הַקָּטֹן יִשְׁפְּטוּ-הֵם; וְהָקֵל
מֵעָלֶיךָ וְנָשְׂאוּ אִתָּךְ. כג אִם אֶת-הַדָּבָר
הַזֶּה תַּעֲשֶׂה וְצִוְּךָ אֱ-לֹהִים וְיָכָלְתָּ עֲמֹד;
ואילו משה התקין "אֶת-הַדָּבָר הַקָּשֶׁה יְבִיאוּן
אֶל-מֹשֶׁה".
במשפט העברי "דין פרוטה כדין מאה". במשפט שלנו יש לא
רק מערכת חוקים, צריך גם "נשמה"
המשפט דורש גם אמת, שוויון וחמלה.
[תודות להרב דוד סתיו שליט"א
שהעמידנו על עקרון חשוב זה].
וההרהור שלי האישי: אחת הבעיות המרכזיות של מדינת ישראל כיום
היא הקפדנות של כל המערכת המשפטית על ההיצמדות לסעיפים וההתעלמות מהצד האנושי.
[יתר על כן - המערך הפוליטי שהעמיד בראשות
בתי הדיו הרבניים את החרדים המקפידים על קוצו של יוד ולא את הרב סתיו, שאת גישתו
ראינו כאן].
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה