יום שלישי, 16 באוגוסט 2016

שבת נחמו

אחד הדברים החמורים  ביהדות היא השבועה ! חשיבותה גדולה עד כדי כך שהיא מופיעה במקום השני ב"עשרת הדברות". מיד לאחר הדיבר הראשון המכריז על מציאות האלוהות "אני השם" - בא הדיבר השני "לא תשא את שם ה' אלוהיך לשווא".

נוסח שבועה המקובל על חכמי וגדולי ישראל היה והנו
"אראה בנחמה" והכוונה כלהלן: 
הדבר החשוב ביותר לאדם ולאומה היא התקווה - החלום על עתיד טוב. הביטוי "נחמה" לקוח מ"נחמו נחמו עמי", או כפי הברכה שאומר כל יהודי מאמין כאשר הוא מודה לבורא: "מנחם ציון ובונה ירושלים".
לאמור – הנחמה האמיתית על כל החורבנות, הטבח והשואה שהם נחלת עם ישראל היא בגאולה העתידית.
כיוון שהיהדות נוהגת לשון פוזיטיבית ולא נגטיבית הביטוי הנו: "אראה בנחמה", כאשר כוונת השבועה היא בעצם: אם מה שאמרתי לא נכון, יגזר עלי כיליון לא רק פיזי אלא אובדן התקווה – לא אזכה ח"ו לראות בנחמת ציון.
עד כאן דברי האיש הרגיל להיות מורה.
וכשאדם אומר "אראה בנחמה" זוהי משאלה והבעת תקווה !

לאחרונה זכינו לשמוע דברי מרצה מבריק ד"ר מיכה גודמן שפירש את דברי המדרש [ירושלמי מסכת ברכות דף י'ז ע"ב]:
"ועושה חסד למשיחו" [תהלים נח 11, שמ"ב כב 51]. מיהו מלך המשיח? רבי יהושע בן-לוי אמר: "צמח" שמו. רבי יודן בריה דרבי אייבי אמר: "מנחם" שמו.
אמר רבי חנניה ברבי אבהו: לא נחלקו, חשבונו של זה כחשבונו של זה – הוא צמח והוא מנחם.

החשבון פשוט. שניהם בגימטריה - 138, וגם הרעיון הוא מי שיצמיח את הגאולה הוא מנחם ישראל...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה