יום ראשון, 11 בספטמבר 2016

שופטים - הפרדת הרשויות

אנו מכירים את עקרון הממשל הדמוקרטי כפי שנוסח על ידי מונטסקיה – של רשות מחוקקת; רשות מבצעת; ורשות שופטת.
אך כבר בתורה [חומש 'דברים' פרשת שופטים] נאמרים לנו 'סדרי שלטון ומשפט', לקראת הכניסה לארץ, המושתתים על ארבע רשויות: השופטים והמלוכה; הנביאים והכהנים.
הפרשה פותחת בשתי הרשויות הראשונות: השופטת [הכוללת גם את השוטרים] (פרק טז 18- 20]
יח שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן-לְךָ בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ אֲשֶׁר ה' אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ לִשְׁבָטֶיךָ; וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם מִשְׁפַּט-צֶדֶק יט לֹא-תַטֶּה מִשְׁפָּט, לֹא תַכִּיר פָּנִים; וְלֹא-תִקַּח שֹׁחַד--כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם כ צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף--לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-ה' אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ. 
והמלוכה [י'ז 14-15]: יד כִּי-תָבֹא אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ וִירִשְׁתָּהּ וְיָשַׁבְתָּה בָּהּ; וְאָמַרְתָּ אָשִׂימָה עָלַי מֶלֶךְ כְּכָל-הַגּוֹיִם אֲשֶׁר סְבִיבֹתָיטו שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱ-לֹהֶיךָ בּוֹ:  מִקֶּרֶב אַחֶיךָ תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ--לֹא תוּכַל לָתֵת עָלֶיךָ אִישׁ נָכְרִי אֲשֶׁר לֹא-אָחִיךָ הוּא..."
הכהנים [המצווים בשיתוף עם השופטים ללמד את העם את החוקים] (ט'ז 8-13]:
"ח כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ דָבָר לַמִּשְׁפָּט בֵּין-דָּם לְדָם בֵּין-דִּין לְדִין וּבֵין נֶגַע לָנֶגַע--דִּבְרֵי רִיבֹת בִּשְׁעָרֶיךָ:  וְקַמְתָּ וְעָלִיתָ--אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱ-לֹהֶיךָ בּוֹ ט וּבָאתָ אֶל-הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם וְאֶל-הַשֹּׁפֵט אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם; וְדָרַשְׁתָּ וְהִגִּידוּ לְךָ אֵת דְּבַר הַמִּשְׁפָּט י וְעָשִׂיתָ עַל-פִּי הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ מִן-הַמָּקוֹם הַהוּא אֲשֶׁר יִבְחַר ה'; וְשָׁמַרְתָּ לַעֲשׂוֹת כְּכֹל אֲשֶׁר יוֹרוּךָ יא עַל-פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ וְעַל-הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר-יֹאמְרוּ לְךָ--תַּעֲשֶׂה:  לֹא תָסוּר מִן-הַדָּבָר אֲשֶׁר-יַגִּידוּ לְךָ--יָמִין וּשְׂמֹאל יב וְהָאִישׁ אֲשֶׁר-יַעֲשֶׂה בְזָדוֹן לְבִלְתִּי שְׁמֹעַ אֶל-הַכֹּהֵן הָעֹמֵד לְשָׁרֶת שָׁם אֶת ה' אֱ-לֹהֶיךָ אוֹ אֶל-הַשֹּׁפֵט--וּמֵת הָאִישׁ הַהוּא וּבִעַרְתָּ הָרָע מִיִּשְׂרָאֵל יג וְכָל-הָעָם יִשְׁמְעוּ וְיִרָאוּ; וְלֹא יְזִידוּן עוֹד.." 
הנבואה [י'ח 15-22]:
"טו נָבִיא מִקִּרְבְּךָ מֵאַחֶיךָ כָּמֹנִי יָקִים לְךָ ה' אֱ-לֹהֶיךָ:  אֵלָיו ְּכֹל אֲשֶׁר-שָׁאַלְתָּ מֵעִם ה' אֱ-לֹהֶיךָ בְּחֹרֵב בְּיוֹם הַקָּהָל לֵאמֹר:  לֹא אֹסֵף לִשְׁמֹעַ אֶת-קוֹל ה' אֱ-לֹהָי וְאֶת-הָאֵשׁ הַגְּדֹלָה הַזֹּאת לֹא-אֶרְאֶה עוֹד וְלֹא אָמוּת יח נָבִיא אָקִים לָהֶם מִקֶּרֶב אֲחֵיהֶם כָּמוֹךָ; וְנָתַתִּי דְבָרַי בְּפִיו וְדִבֶּר אֲלֵיהֶם אֵת כָּל-אֲשֶׁר אֲצַוֶּנּוּ.  יט וְהָיָה הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא-יִשְׁמַע אֶל-דְּבָרַי אֲשֶׁר יְדַבֵּר בִּשְׁמִי--אָנֹכִי אֶדְרֹשׁ מֵעִמּוֹ.  כ אַךְ הַנָּבִיא אֲשֶׁר יָזִיד לְדַבֵּר דָּבָר בִּשְׁמִי אֵת אֲשֶׁר לֹא-צִוִּיתִיו לְדַבֵּר וַאֲשֶׁר יְדַבֵּר בְּשֵׁם אֱלֹהִים אֲחֵרִים--וּמֵת הַנָּבִיא הַהוּא.  כא וְכִי תֹאמַר בִּלְבָבֶךָ:  אֵיכָה נֵדַע אֶת-הַדָּבָר אֲשֶׁר לֹא-דִבְּרוֹ יְהוָה.  כב אֲשֶׁר יְדַבֵּר הַנָּבִיא בְּשֵׁם ה' וְלֹא-יִהְיֶה הַדָּבָר וְלֹא יָבֹא--הוּא הַדָּבָר אֲשֶׁר לֹא-דִבְּרוֹ יְהוָה:  בְּזָדוֹן דִּבְּרוֹ הַנָּבִיא, לֹא תָגוּר מִמֶּנּוּ.  }
ארבע רשויות מקבילות, אשר במהלך ההסטוריה היהודית לעתים גברה רשות אחת  מהן ותפסה את מלוא השליטה. אנו רואים כאן כי התורה מסיימת בנושא הנבואה ומרחיבה עליה את הדיבור, כדי להבהיר שהיא העליונה על כולם. ואכן בתקופות בהן גברה יד המלך או הכהנים – שימש הנביא כמטיף הבא לשים את העריץ במקומו הראוי [אלישע שהחליף את שושלת המלוכה והמליך את יהוא; נתן הנביא שגרם לדוד לחזור בו; ירמיהו שהתווה קווים מדיניים, ועוד].
עד שחזון הגאולה אומר [הושע ג' 5]:
"אַחַר יָשֻׁבוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וּבִקְשׁוּ אֶת ה' אֱ-לֹהֵיהֶם וְאֵת דָּוִיד מַלְכָּם; וּפָחֲדוּ אֶלָ ה' וְאֶל-טוּבוֹ בְּאַחֲרִית הַיָּמִים..." 
 ולפי  התלמוד:
אומר החכם שמואל, מגדולי חכמי התלמוד: "אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שעבוד מלכויות בלבד" (מסכת ברכות לד,ב; ועוד).
לפי הבנתי, כיום השלטון מושתת על המסגרת המדינית ופועל רק בתחומיה, ועיקר המלחמות הן בין מלכות [מדינה] אחת לאחרת. לעתיד לבוא-תהיה מסגרת שלטונית שונה וממילא לא ישא גוי אל גוי חרב. בעם ישראל דוד לא היה רק מנהיג צבאי אדיר אלא גם בעל ספר תהלים, ועליו אומר האל "דוד עבדי".
בני החכם והנבון אייל מעיר - הנביאים שימשו בתפקידים המכונים כיום "הרשות הרביעית" - מבקר המדינה, ו"הרשות החמישית" – התקשורת. אך ביחוד בנושאי מוסר ואתיקה.
אבל לא שימשו במקום המלכים ולא התערבו ופסלו חוקים! לכן אנו מתפללים "השיבה שופטינו כבראשונה".
ולואי שנזכה לגאולה שלמה בימינו !
נכתב בעקבות דברי הרב עמית קולא במוסף 'שבת' לפרשת שופטים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה