באחת
מתכניות הצהריים ברדיו [לפני שנים, בימי החול], ניסה המשוחח חיים זיסוביץ' להמחיש עד
כמה הפרשה אקטואלית, וטען כי התורה נותנת לנו כאן קו מנחה באשר להפרדת הרשויות:
מינוי השופטים הוא על ידי הסמכות השיפוטית העליונה, ולא ע"י פוליטיקאים. הוא הגיע
לפרשנות זו לפי שיטת ה"צלף", כאשר קודם הוא קובע מה הוא רוצה להבין ואחר
כך מפרש את הכתובים כרצונו.
דודי
הרב הגאון ר' מנחם בנציון זקס זצ"ל, בספרו "מנחם
ציון" מפרש:
הדגש
הוא על המילה "לך" – כל אדם מישראל ימנה את עצמו לשופט
ושוטר על עצמו, כדי לרסן את תאוותיו ולפקח שלא יסטה מדרך הישר.
כיוצא
בזה גם הפירוש ל"עשה לך רב" [אבות א'] - כשאתה בוחר לך רב ומורה, בחר
בזה שיוביל אותך לדרך הנכונה בעיניך!
לפי
זה גם ההמשך "בכל שעריך" – "שבעה שערים ניתנו לו לאדם – שתי אוזניים,
שתי עיניים, שני נחיריים והפה" [ספר יצירה פרק ד'].
ולעניין
אקטואליה – אנו מתפללים בכל יום: "השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה והסר
ממנו יגון ואנחה" [תפילת העמידה]. לכאורה מה עניין שופטים ליגון ואנחה?
אלא,
אם ח"ו אין שופטי הדור הזה כמו השופטים שהיו מאז בישראל, צפה – ליגון! כפי שאמרו חז"ל: "אם ראית דור שצרות
רבות באות עליו – צא ובדוק בדייני ישראל, שכל פורענות שבאה לעולם לא באה אלא בשלהם"
[שבת קלט]. וכך כבר אמר החכם מכל אדם [משלי כט]: "ברבות צדיקים ישמח העם,
ובמשול רשע יאנח עם". [הערה כעת, לאחר שנים, ראה התמרמרות
האזרחים נגד פסיקות בג"צ].
לא
נתעלם מהפטרת השבוע האומרת לכולנו
[ישעיה נ'א]: "מה נאוו על ההרים רגלי מבשר – משמיע שלום, מבשר
טוב [ובעיקר] משמיע ישועה" = ישועה במובן שאנו צופים לה כיום היא בראש ובראשונה בריאות שלמה לכולנו –
שבת היא מלזעוק ורפואה קרובה לבוא. ולענייני הכלל – נקווה ליום בו יתקיים הפסוק
"ושפטו את העם משפט צדק" [לא בית דין גבוה לצדק אלא "משפט צדק"].
ולא נשכח את הכלל המוביל "ועשית הישר והטוב" אשר לפי
הפירוש ההלכתי אינו רק צדק אלא "לפנים משורת הדין".
אמן, כן יהי רצון !
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה