הרב עדין שטיינזלץ [אבן ישראל] שליט"א, דברים שגם עלו
בראשי אך לא העזתי להעלותם, וכעת אני מבקש לזכות את הרבים, את קוראי
א. לאחר שהתורה אומרת פעמיים "למדה את בני ישראל, שימה בפיהם, כי
הוא חייכם".
מדוע לא פסקה ההלכה חובה על שינון השירה הזו? אומר הרב: אכן יש פוסקים הקובעים שחובה ללמדה בעל-פה, ומורי בבית הספר היסודי אכן עשו זאת, אך לא דיברו על שינון מתמיד, בעוד ש'שירת הים' נכללה בתפילה היומית. לפי הידוע לנו אכן שירה זו נכללה כחלק מעבודת הקודש בבית המקדש, אך לא הוכנסה לסדר התפילות.
מדוע לא פסקה ההלכה חובה על שינון השירה הזו? אומר הרב: אכן יש פוסקים הקובעים שחובה ללמדה בעל-פה, ומורי בבית הספר היסודי אכן עשו זאת, אך לא דיברו על שינון מתמיד, בעוד ש'שירת הים' נכללה בתפילה היומית. לפי הידוע לנו אכן שירה זו נכללה כחלק מעבודת הקודש בבית המקדש, אך לא הוכנסה לסדר התפילות.
ב. שירת המסתורין. דברי הנבואה בתנ"ך מתייחסים ברובם לתקופה
ספציפית. שירת האזינו כולה רק רמזים, כלומר אין היא בגדר נבואה אלא רמז שתוקפו לכל
הזמנים והנסיבות והיא בנויה על שלושה מוטיבים עיקריים: 1. יציאת מצרים ומתן תורה; 2. הצפי שישראל לא יוכלו להחזיק ברמה
אליה הובאו; 3. התשובה והגאולה העתידות
להגיע. השירה מציבה דגש על נקודות מרכזיות: "כי לא דבר ריק הוא מכם, כי הוא
חייכם". כלומר, לא להסתפק בשמיעה אלא להתעמק בהאזנה. אומר על כך התלמוד
[ירושלמי, פאה פרק א' הלכה ה']:
"אמר רב מנא: 'כי לא דבר ריק הוא, ואם ריק הוא – מכם הוא,
שאין אתם יגעים בתורה". אם אתם קוראים בתורה ולא מבינים את המסר העמוק, מכם
הוא שאין אתם מתייגעים ומשתדלים להגיע להבנה המלאה. כי הוא מקור חיינו, ממנה עלינו
לשאוב את המשמעות לכל אשר אנו עושים ולכל אשר אנו עתידים לעשות.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה