יום שלישי, 29 בנובמבר 2016

חיי שרה - רבקה ואליעזר

חיי שרה רבקה ואליעזר2

אברהם אבינו, כאשר הוא מבקש אשה לבנו יצחק, נותן הוראה לעבדו [לפי המדרש המנכ"ל שלו – אליעזר]: "ואשביעך... אשר לא תיקח אשה לבני מבנות הכנעני אשר אנוכי יושב בקרבו, כי אל ארצי ואל מולדתי תלך"...
רבים הציגו את השאלה: הרי גם אלה וגם אלה עובדי עבודה זרה הם, ומדוע הסלידה העמוקה הזו מן הכנענים?
התשובה ההגיונית ביותר [לטעמי] היא של רבי אברהם סוכצ'ובר [בעל ספר "אבני נזר"]: הכנענים לבד מהיותם עובדי אלילים היו גם מושחתים במידות, - דעות מסולפות אינן עוברות בירושה, אך מי שגדל בבית מושחת יש הרבה סיכויים שיגדל לשחיתות.
דעה דומה מביא גדול הפרשנים – רש"י – בפירושו לפרשת נח [בראשית יא 26] כאשר הוא מציג את השאלה: מדוע לא השמיד הא-ל את בני דור הפלגה כפי שהשמיד את בני דור-המבול? והתשובה: אנשי דור הפלגה חיו באחווה ורעות ביניהם ["ותהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים"] לעומת "ותמלא הארץ חמס" של בני דור המבול, שהתכונה הבולטת ביותר אצלם  היא השחיתות המינית, כאשר "לקחו להם נשים מכל אשר מצאו". ואילו אצל רבקה מדגיש הפסוק "ואיש לא ידעה" [כנראה בהתרסה מול המציאות בכנען].
כאשר אנו זוכרים כי החומש אינו ספר לימוד הסטוריה ואף לא מיתולוגיה וכל סיפור המובא בו תכליתו ללמדנו הנהגה ואורח חיים - ראוי שנלמד מכאן כי אדם חייב לעמול על טיפוח מידותיו ומוסרו. אנשי דור הפלגה ניצלו ממוות בשל מידותיהם ואחדותם וגם להתחבר עם אנשי מוסר ולהתרחק ממושחתים !
אחת התמיהות על המעשה הזה - הסימן של עבד אברהם ]כנראה אליעזר[.

הגמלים שותים בכמויות, "וגם לגמלך אשקה" - הנערה היתה אמורה לרדת אל הבאר עשרות פעמים. ועוד משהו, העבד אמור לעמוד בחיבוק ידיים ולהסתכל איך היא מתאמצת? לדעתי זו שאלה של ניקוד – וגם לגמליך ]קמץ תחת הגימל, נהגי הגמלים[.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה