מקץ – אברך
"ויקראו לפניו אברך" [בראשית מ'א 43]. מביא
רש"י את דברי מדרש ה-'ספרי' [דברים א']: "דרש רבי יהודה: אברך זה
יוסף שהוא אב בחכמה ורך בשנים, אמר לו בן דורמסקית : עד מתי אתה מעוות עלינו את
הכתובים? אין אברך אלא לשון ברכיים, שהכל היו נכנעים לפניו".
מה מהות המחלוקת בין שני גדולים אלה? ומדוע הסגנון החריף כל כך
בו השתמש בן-דורמסקית נגד פירושו של רבי יהודה?
נראה שיש כאן ויכוח מהותי על הגישה לשלטון - רבי יהודה סבר שהעם
המצרי אשר ראה את חוכמתו ותושייתו של יוסף, שהציל אותם מרעב כבד, הביע את הערכתו
על חכמה מרובה כל כך בגיל צעיר כל כך.
בן דורמסקית [יתכן כי בכוונה מעלימים את זהותו של זה אשר יצא בהתרסה
נגד רבי יהודה]: אתה שנשיא אתה ומנהיג הדור, אינך מבין את מהות יחסי ישראל
והגויים. יהודי יכול להיות חכם ונבון, ולא יזכה להערכה מהגויים. רק כאשר יש לו כח
ושלטון - הם יהיו מוכנים להכיר בגדלותו !
דברי תורה אלה [כמו דברי התורה בדרך כלל] הם אקטואליים גם
לימינו אלה...
אם כי כפי שהאיר לנו רבי ומורי הרב אברהם קוסמן שליט"א
אין הכתוב יוצא מפשוטו, שנכתב [בראשית מ'א 43]: מג וַיַּרְכֵּב אֹתוֹ בְּמִרְכֶּבֶת הַמִּשְׁנֶה אֲשֶׁר-לוֹ,
וַיִּקְרְאוּ לְפָנָיו, אַבְרֵךְ;
אברך הוא תואר מצרי השמור לאדם הנוסע במרכבה,
מיד לאחר המרכבה המלכותית הראשונה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה