זיכה אותנו מנהל קהילת
"רננים" והביא בדבריו לפרשת השבוע "וארא" את דברי הרב שלמה
גורן זצ"ל, ואני מביא בעיבוד חופשי את עיקר הדברים.
הקב"ה אומר למשה [שמות ג'
18-19]:
".....וּבָאתָ אַתָּה וְזִקְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל-מֶלֶךְ מִצְרַיִם וַאֲמַרְתֶּם
אֵלָיו ה' אֱלֹהֵי הָעִבְרִיִּים נִקְרָה עָלֵינוּ, וְעַתָּה נֵלְכָה-נָּא דֶּרֶךְ
שְׁלֹשֶׁת יָמִים בַּמִּדְבָּר וְנִזְבְּחָה לַ-ה' אֱלֹהֵינוּ. יט וַאֲנִי יָדַעְתִּי--כִּי לֹא-יִתֵּן אֶתְכֶם
מֶלֶךְ מִצְרַיִם לַהֲלֹךְ: וְלֹא בְּיָד חֲזָקָה.
כ וְשָׁלַחְתִּי אֶת-יָדִי וְהִכֵּיתִי אֶת-מִצְרַיִם בְּכֹל נִפְלְאֹתַי אֲשֶׁר אֶעֱשֶׂה
בְּקִרְבּוֹ; וְאַחֲרֵי-כֵן יְשַׁלַּח אֶתְכֶם...."
לכאורה השליחות הזו מבוססת על שקר. עליך לומר לפרעה - כל שאנו מבקשים הוא
חופש לשלושה ימים במדבר ואחר נשוב לעבדותנו, וכך הם אכן אומרים [שמות ה' 3]:
"... וַיֹּאמְרוּ, אֱלֹהֵי הָעִבְרִים נִקְרָא עָלֵינוּ; נֵלְכָה נָּא
דֶּרֶךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים בַּמִּדְבָּר וְנִזְבְּחָה לַ-ה' אֱלֹהֵינוּ--פֶּן-יִפְגָּעֵנוּ
בַּדֶּבֶר אוֹ בֶחָרֶב.."
אבל יש להעמיק בהבנת הכתובים. אכן כוונת הקב"ה היתה לגאול את העם בשלבים:
בשלב ראשון לתת להם לחוש מהו חופש - הרחק במדבר בלי עבודה ובלי נוגשים-מתעללים,
וגם לבודד בין הנאמנים למסורת אבות ובין המעדיפים להשאר על סיר הבשר במצרים. בכך
גם למנוע את אשר אמרו חז"ל על הפסוק [שמות יג 18] ..." וַחֲמֻשִׁים עָלוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם.." [אחד
מחמישה – 80% מתו בימי החושך. אלה שלא רצו לצאת].
הערה שלי: בכך נוכל להבין את דרכי הקב"ה. כאשר נתן לאדם את חופש
הבחירה, הוא לא מתערב וכופה אלא מזהיר מראש "ובחרת בחיים". נבין את
המושג "עם בחירה" , זו בחירה שיש בה הרבה התראה ועומס.
ושליחותו של משה היתה כפולה אל פרעה, כפי שראינו, ושליחות נפרדת אל ישראל
[שמות ג' 17-16]: ..." לֵךְ וְאָסַפְתָּ אֶת-זִקְנֵי
יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם ה' אֱלֹהֵי אֲבֹתֵיכֶם נִרְאָה אֵלַי אֱלֹהֵי אַבְרָהָם
יִצְחָק וְיַעֲקֹב, לֵאמֹר: פָּקֹד פָּקַדְתִּי
אֶתְכֶם וְאֶת-הֶעָשׂוּי לָכֶם בְּמִצְרָיִם.
יז וָאֹמַר, אַעֲלֶה אֶתְכֶם מֵעֳנִי מִצְרַיִם אֶל-אֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי וְהַחִתִּי
וְהָאֱמֹרִי וְהַפְּרִזִּי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי--אֶל-אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ..."
לעם ישראל נאמר מראש כי הכוונה היא לגאולה שלמה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה