יום ראשון, 18 בפברואר 2018

וארא - עבודת הבורא

זיכה אותנו מנהל  קהילת "רננים" והביא בדבריו לפרשת השבוע "וארא" את דברי הרב שלמה גורן זצ"ל, ואני מביא בעיבוד חופשי את עיקר הדברים.

הקב"ה  אומר למשה [שמות ג' 18-19]:
".....וּבָאתָ אַתָּה וְזִקְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל-מֶלֶךְ מִצְרַיִם וַאֲמַרְתֶּם אֵלָיו ה' אֱלֹהֵי הָעִבְרִיִּים נִקְרָה עָלֵינוּ, וְעַתָּה נֵלְכָה-נָּא דֶּרֶךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים בַּמִּדְבָּר וְנִזְבְּחָה לַ-ה' אֱלֹהֵינוּ.  יט וַאֲנִי יָדַעְתִּי--כִּי לֹא-יִתֵּן אֶתְכֶם מֶלֶךְ מִצְרַיִם לַהֲלֹךְ:  וְלֹא בְּיָד חֲזָקָה. כ וְשָׁלַחְתִּי אֶת-יָדִי וְהִכֵּיתִי אֶת-מִצְרַיִם בְּכֹל נִפְלְאֹתַי אֲשֶׁר אֶעֱשֶׂה בְּקִרְבּוֹ; וְאַחֲרֵי-כֵן יְשַׁלַּח אֶתְכֶם...."
לכאורה השליחות הזו מבוססת על שקר. עליך לומר לפרעה - כל שאנו מבקשים הוא חופש לשלושה ימים במדבר ואחר נשוב לעבדותנו, וכך הם אכן אומרים [שמות ה' 3]:
"... וַיֹּאמְרוּ, אֱלֹהֵי הָעִבְרִים נִקְרָא עָלֵינוּ; נֵלְכָה נָּא דֶּרֶךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים בַּמִּדְבָּר וְנִזְבְּחָה לַ-ה' אֱלֹהֵינוּ--פֶּן-יִפְגָּעֵנוּ בַּדֶּבֶר אוֹ בֶחָרֶב.."
אבל יש להעמיק בהבנת הכתובים. אכן כוונת הקב"ה היתה לגאול את העם בשלבים: בשלב ראשון לתת להם לחוש מהו חופש - הרחק במדבר בלי עבודה ובלי נוגשים-מתעללים, וגם לבודד בין הנאמנים למסורת אבות ובין המעדיפים להשאר על סיר הבשר במצרים. בכך גם למנוע את אשר אמרו חז"ל על הפסוק [שמות יג 18] ..." וַחֲמֻשִׁים עָלוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם.." [אחד מחמישה – 80% מתו בימי החושך. אלה שלא רצו לצאת].
הערה שלי: בכך נוכל להבין את דרכי הקב"ה. כאשר נתן לאדם את חופש הבחירה, הוא לא מתערב וכופה אלא מזהיר מראש "ובחרת בחיים". נבין את המושג "עם בחירה" , זו בחירה שיש בה הרבה התראה ועומס.
ושליחותו של משה היתה כפולה אל פרעה, כפי שראינו, ושליחות נפרדת אל ישראל [שמות ג' 17-16]:  ..." לֵךְ וְאָסַפְתָּ אֶת-זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם ה' אֱלֹהֵי אֲבֹתֵיכֶם נִרְאָה אֵלַי אֱלֹהֵי אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, לֵאמֹר:  פָּקֹד פָּקַדְתִּי אֶתְכֶם וְאֶת-הֶעָשׂוּי לָכֶם בְּמִצְרָיִם.  יז וָאֹמַר, אַעֲלֶה אֶתְכֶם מֵעֳנִי מִצְרַיִם אֶל-אֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי וְהַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי וְהַפְּרִזִּי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי--אֶל-אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ..."
לעם ישראל נאמר מראש כי הכוונה היא לגאולה שלמה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה