לך לך. קום התהלך בארץ
[בראשית י'ג 17] "...יז קוּם הִתְהַלֵּךְ
בָּאָרֶץ לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ: כִּי
לְךָ אֶתְּנֶנָּה.."
זה המוטו שהוביל הרבה מחיי. תוך קבלת
הפירוש המובא ברש"י לבראשית "כי משמש בארבע [חמש] לשונות" -
אשר, אם, שמא, אלא, משום.
שוטטתי הרבה בישראל, הובלתי מסעות
וטיולים וכתבתי ספרי הדרכה; ואכן כך היה, מקומות ואתרים בהם היינו היו לנו לנחלה.
הגמרא [מסכת בבא-בתרא דף ק] קובעת כי הצעידה נחשבת על פי ההלכה
כקניין חזקה. לפי פירושו של הי"ד סולובייצ'יק, הנחת היסוד היא בעקבות הפסוק
[ויקרא כ'ה 23]: .." וְהָאָרֶץ לֹא תִמָּכֵר לִצְמִתֻת--כִּי-לִי
הָאָרֶץ: כִּי-גֵרִים וְתוֹשָׁבִים אַתֶּם
עִמָּדִי. כד וּבְכֹל אֶרֶץ אֲחֻזַּתְכֶם גְּאֻלָּה
תִּתְּנוּ לָאָרֶץ...". כדי לזכות
בארץ ישראל, יש לעשות צורת קניין מיוחדת החלה לא רק על האדמה אלא גם על הא-ל וקניין
זה לרוב כרוך גם ביסורים, ואז לא היובל ולא גורמים אחרים יכולים לבטלו והוא קניין
לצמיתות. לכן אנו מוצאים בחומש לגבי אברהם אבינו "... וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ
לַ-ה' הַנִּרְאֶה אֵלָיו.." [בראשית י'ב 7]. ואומר הרי"ד כי
ההתיישבות הדתית וגם החילונית בארץ הקימו מזבחות [דרשה ב'].
"ארבעה מזבחות הציב אברהם, על
שלושה מהם מסופר בפרשת לך-לך" [שם]
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה