יום רביעי, 13 ביוני 2018

תולדות - יצחק בן אברהם

"וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק בֶּן-אַבְרָהָם:  אַבְרָהָם הוֹלִיד אֶת-יִצְחָק" [בראשית כ'ה 19]
על פסוק זה אומר רש"י: " לפי שהיו ליצני הדור אומרים מאבימלך נתעברה שרה. מה עשה הקב"ה -צר קלסתר פניו של יצחק דומה לאברהם והעידו הכל שאברהם הוליד את יצחק".
ולפני כן, על הפסוק [בראשית כ'א 7] "...מִי מִלֵּל לְאַבְרָהָם הֵינִיקָה בָנִים שָׂרָה" אומר רש"י: "בנים – לשון רבים. ביום המשתה הביאו השרות את בניהן  והניקה אותם שרה, שהיו אומרות – לא ילדה שרה, אלא אסופי הביאה..."
אומר על כך הגרי"ד סולובייצ'יק: מעולם לא הבנתי מדוע מטפלים חז"ל ורש"י ברכילות זדונית ולשון-הרע ארסי, אשר יושבי-קרנות הפיצו אודות אברהם ושרה? גם הפסוק עצמו המקצר כל כך בגופי הלכות תורה, הוסיף כאן מילים כדי להזים את הרכילות. יש דברים בגו.
רש"י מביא, כי מתנגדיו של אברהם השתמשו בשני סוגים של לשון-הרע, בפרשת וירא אמרו שיצחק הוא אסופי, תינוק מאומץ, כי הרי לא אברהם ולא שרה יכולים להוליד בן, שניהם עקרים וגורלם להישאר ערירים. בפרשת 'תולדות' מדווח רש"י בשם ליצני הדור, שהיו אומרים 'מאבימלך נתעברה שרה', הוא אמנם בנה של שרה אבל לא מאברהם.
ההבדל בין שתי האמירות פשוט: הרכילות הראשונה היא שקר זדוני מלא ארס אך לא אבסורד, טבעי הדבר שאנשים בגילם לא יוכלו ללדת... לכן נוקט רש"י בסגנון "היו אומרים".
הרכילות השניה היא רשעות אבסורדית ומלאה ניגודים. הרי כולם ידעו שאברהם מסוגל להוליד, הרי ישמעאל היה בנו מהגר. ועל שרה נאמר "ותהי שרה עקרה, אין לה ולד". כאן היתה ליצנות במטרה להזיק, לכן מכנה אותם רש"י "ליצנים".
שני סוגי רכילות אלה הפיצו שונאינו לא רק בימי אברהם, אלא לכל אורך ימי ההסטוריה וגם בימינו, נגד אשר מסמלים אבות האומה – אברהם את האמונה המוחלטת בא-ל, את שמירת ההלכות החמורות והדינים; ושרה – את ההשתייכות לשושלת, את הרגשות. היהדות אינה רק דינים 'עשה ו'לא-תעשה' אלא גם רעיונות, חוויות ורגשות "ואהבת".
קולותיהם של "ליצני הדור" נשמעים תכופות ולא רק ע"י בני דתות אחרות הנתפסים לחומרות ולדינים. היהדות היא דרך חיים הבנויה על משמעת עצמית על שליטה ביצרים, ויש בה הרבה יופי, לבביות, גדלות ועמקות. ספר הספרים שלנו, שאנו בשליחות להפיץ אותו לכל באי עולם, ובראש ובראשונה לאחינו ואחיותינו בני אברהם ושרה – יש בו משמעת ומשמעות, יראה ואהבה, הכנעה ורומנטיקה, הכנעה וגדלות, אשר הורישו לנו – אברהם ושרה.

וכפי שכבר הסברתי, כשאני מביא את רעיונות הגרי"ד – אינני מצטט אלא מעבד, מקצר ומסביר לפי הבנתי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה