"וַיָּבֹא הַפָּלִיט וַיַּגֵּד לְאַבְרָם
הָעִבְרִי" [בראשית י'ד 13]. ההסבר הפשוט למילה 'העברי' - שבא מעבר הנהר[מוצאו
מאור כשדים מעבר לנהר פרת]. אך אם זה כל ההסבר, מדוע מכונה הא-ל [ שמות ה'3]
ו"ַיֹּאמְרוּ אֱ-לֹהֵי הָעִבְרִים
נִקְרָא עָלֵינוּ" ומדוע עונה יונה הנביא בגאווה גדולה "וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם, עִבְרִי אָנֹכִי; וְאֶת-יְהוָה אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם אֲנִי יָרֵא..." [יונה א' 9]
נראה כי "העברי" אוצר יותר מכינוי גיאוגרפי. לפי הסבר
הגרי"ד: עברי - סמל היהדות אינו חי רק בעבר אחד, הוא חי בשני העברים בעת
ובעונה אחת. אברהם לא נעקר בשורשו מן המקום בו כרת ברית עם בורא עולם וקיבל עליו
את השליחות לאנושות. כאשר הגיע לארץ החדשה
הוא משתלב בה בחיי היצירה, מקים אוהלים רועה את הצאן, מנהל שיחות עם המלכים
בארץ ואף כורת עמם בריתות, אך נותר נאמן
ומסור לברית עם הבורא ומציב 4 מזבחות בארץ בה הוא מצוי.
אנו היהודים עברנו הרבה נהרות, התגוררנו בהרבה ארצות, אולם נשארנו
מושרשים בברית של עבר הנהר.
כאן נכנס הרבי לדיון מעמיק, שאני שותף לו, וכך גם נחלתי מאבי
זצ"ל. הקב"ה בחסדו נתן לנו
להקים את מדינת ישראל, האם מותר לנו לא להיות נאמנים לה? מאידך מתנגד הרבי למינוח
"דתי-לאומי" ואומר, אם אני אדם מאמין הדת והלאום הם זהות אחת בשבילי. לי
כיהודי יש גם גדה שנייה מעבר חנהר - גדה ממנה נשקפים דורות של מסורת ישראל, דורות
שקידשו בדמם קיומנו ואני יונק מהם את שורש קיומי. בכל לבי ומאודי אני נלחם על קיום
המדינה וטובתה מתפלל לשלומה, אך יסוד קיומי הוא האומה במסורתה והשקפתה. נכון,
למדינה מותר ללכת בדרך המתאימה לה, אך קיומי בתוכה ונאמנותי נובעים מהערכים בהם
אני מאמין. לי יש מצווה של "ישוב ארץ ישראל" והגרי"ד מביא גמרא
[מסכת כתונות] "תנו רבנן: לעולם יגור אדם בארץ-ישראל ואפילו בעיר
שרובה נוכרים, ואל ידור בחו"ל ואפילו בעיר שרובה ישראל ... שכל הדר
בחו"ל דומה כמי שאין לו אלוה, שנאמר "אֲנִי ה' אֱ-לֹהֵיכֶם אֲשֶׁר-הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם--לָתֵת לָכֶם אֶת-אֶרֶץ
כְּנַעַן לִהְיוֹת לָכֶם לֵא-לֹהִים" [ויקרא
כח 38] וכן דוד אומר [שמואל א
כ'ו 19] "...כי-גֵרְשׁוּנִי הַיּוֹם מֵהִסְתַּפֵּחַ
בְּנַחֲלַת ה' לֵאמֹר לֵךְ עֲבֹד אֱלֹהִים אֲחֵרִים..." נזכיר כאן את שיטת הרמב'ן [בראשית כ'ו 5; מ'ח 7 ועוד] האבות והשבטים
קיימו מצוות כל עוד היו בא"י, בה שוררת קדושה. לכשעזבו את הארץ חדלו לקיים
מצוות.
אך לאחר שהיו לעם - ישראל שמרו וכיבדו את מסורתם בתפוצות חרף כל
רודפיהם שונאיהם.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה