יום רביעי, 5 בספטמבר 2018

תולדות – הברכות ליעקב

כתוב [בראשית כ'ז 8]:
"ח וְעַתָּה בְנִי, שְׁמַע בְּקֹלִי--לַאֲשֶׁר אֲנִי מְצַוָּה אֹתָךְ.  ט לֶךְ-נָא אֶל-הַצֹּאן וְקַח-לִי מִשָּׁם שְׁנֵי גְּדָיֵי עִזִּים טֹבִים; וְאֶעֱשֶׂה אֹתָם מַטְעַמִּים לְאָבִיךָ כַּאֲשֶׁר אָהֵב..." 
סיפור מוזר, רבקה מצווה את יעקב לרמות את אביו ?עיינתי בפרשנים, ושוב מצאתי הסבר סביר בספרון הנדיר של הגרי"ד [רבי יוסף דב סולוביצ'יק –'חמש דרשות'] זצ"ל.
"כי רבקה ידעה שאם עשיו יהיה היחיד ש"יודע ציד, איש שדה" – המדען היחיד, הטכניקאי, החקלאי, הנואם, המדינאי שישתלט על כל שטחי החיים הסואנים – אין עתיד ליעקב. אם עשיו יהיה בעל הבית היחיד ברשות הרבים, עתיד ח"ו להגיע יום שיעקב יגור שלא רק מהרחוב, אלא גם מרשות היחיד שלו, מאוהליו... מן התוהו ובוהו של חיי החולין... ויהיה עליו להגר לארץ אחרת, וכך מפרטת אמו - "ט לֶךְ-נָא אֶל-הַצֹּאן... – צא אל השדה, בני, ולמד איך להיאבק בעד "מִטַּל הַשָּׁמַיִם וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ". אל תתן לעשיו לשלוט בכל, למד ללמוד, להתפלל, ולמד את בניך לחיות לא רק באהלים... האם אמרה ליעקב בנה... שהשדה הגדול אינו חייב להיות מקום טומאה, אם עשיו החומרני, הכופר הציני – לא יהיה שם הבעלים היחיד. אתה יעקב, יכול להכניס לשדה אצילות, בכוחך לקדש אותו. להפך, עשיו אינו מוצא סיפוקו בשדה, הוא מעייף אותו.

יצחק, שחשש מיציאתו של יעקב מאהלי התורה והסתבכותו בשדה – הכיר סופסוף בצדקתה של רבקה וביכולתו של יעקב להיות מומחה גם בשדה ו "אף לקבל ברכתו של א-לוהים" וַיָּרַח אֶת-רֵיחַ בְּגָדָיו וַיְבָרְכֵהוּ; וַיֹּאמֶר, רְאֵה רֵיחַ בְּנִי כְּרֵיחַ שָׂדֶה אֲשֶׁר בֵּרְכוֹ ה'.  כח וְיִתֶּן-לְךָ הָאֱ-לֹהִים מִטַּל הַשָּׁמַיִם וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ--וְרֹב דָּגָן וְתִירֹשׁ...." [בראשית כ'ז]. על יעקב לקדש את השדה !

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה