כותרת משנה
הכתובים המובאים לפניך הם תוצאה של קריאה נוספת בתורה: קריאה ראשונה להבנה שטחית של הנקרא, לאחריה באה קריאה נוספת בנסיון להבנת הפשט יותר לעומק. צורת קריאה זו באה כנראה בשל המעבר החריף בחינוכי. בכתות היסודי למדתי בתלמוד תורה, שאז לחלק מהשאלות שבהן הצקתי למורים נעניתי "אסור לשאול" ["מיתור נישט פרעגען]. בהתבגרי ובמעבר ללימוד באוניברסיטה – כל הלימוד היה מבוסס על הצגת שאלות וחיפוש מענה. כיום כשאני קורא בתורה [לרוב 'פרשת השבוע'] ומנסה להבין, צצות מאליהן השאלות האופייניות לאדם בן זמננו. ועמן מגיעות התשובות.
איני מתיימר שאכן הגעתי להבנה הנכונה. בפרט לנוכח מה שאני קורא במשנתו של הרמב"ם:
"ואל יחליט על פי הדעה הראשונה העולה על לבו ואל יפליג במחשבותיו מלכתחילה ויאמץ אותן להשיג את האלוה, אלא תהא בו ענווה..." [מורה נבוכים א' ה'].
אך שתי אכסיומות יש לי הנובעות מהאמונה. א. מותר לי ואף מחובתי לנסות להבין ולהתבונן, אך אין לשנות מהנכתב ולו אות אחת. ב. עצמת הדרך המותווית לנו בתנ"ך היא נצחית ועל כל דור להבינה בהתאם ליכולתו. לכן קראתי לדברים "תורה-היום" ושומה עלי להשתמש במושגים ודוגמאות בני זמננו.
אך הדברים הכתובים הם רק בסיס להתייחס אליו. ואני קורא לכל קורא, אנא אמור אם משהו לא נראה לך, ואשמח אם תציע דרך הבנה אחרת ושונה.
לכן שמנו בסוף כל קובץ אפשרות לתגובה, ואנו נביא אותה כפי שהגיעה, ללא עריכה וצנזורה. החפץ בכך יוכל לשלוח תגובה לתגובה, וברצות האל נגיע להבנה הראויה [אין מגבלות ואין צורך להזדהות לחפץ להשאר אלמוני].
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה