ויקר
בולטת ה- א' הזעירה במילה הראשונה, וכולם שואלים למה?
הפירוש המקובל ביותר הוא – ענוותנותו של משה, שרצה לומר שהקב"ה הגיע אליו במקרה ["ויקר מקרהו"].
פירוש המובא במדרש רבה מייחס זאת לעובדה שבישראל היה נהוג להתחיל את לימוד התורה לתינוקות בחומש ויקרא - תבוא א' זעירה ותילמד לזעירים.
ואני מעז לומר – נכון עשו שהתחילו ללמוד בחומש אחר מאשר בראשית, כי החומש הראשון לפי הסדר הוא הדורש עמקות הבנה רבה יותר מהאחרים. ובמערכת החינוך שלנו עושים את כל הטעויות – הגננות בגנים כבר מספרות לפעוטים את סיפורי בראשית כאשר הם מעוותים ומעובדים להקל על ההבנה, ובמקרים רבים אינן מבחינות בין המדרש לבין המקרא. יפה עושה שארת בשרי – המעבדת ומכינה לגננות את הסיפורים המעובדים – רק רצוי להכין את כל המסכת, ולהוסיף לכל סיפור 'תדריך למורה'. כמובן, זו זווית הראיה שלי ונשמח לקבל דעות אחרות לתועלת כולנו
בני הגדול והחכם, קחה לי 'מתנת יום-הולדת, שידע כי תשמח אותי מאוד. מאחר שסיפרתי לכל באי בתי כי בשהותי הקצרה בלונדון עבר עלינו ארוע משמח ומפרה, רב בית הכנסת הסמוך למלוננו [בית הכנסת מרבל-ארץ']יצא לחופשה,ומה שכה הוטב לנו, לא שהרב נטל חופשה אלא שטת מקומו מילא -רבה הראשי של אנגליה הרב פרופ' לורד י'ונתן זקס שליט"א, וכך זכינו להאזין לדברי הגות וחכמה מעמיקים ומחכימים, כל עת שהותנו. [אמנם בדבר אחד לא הצלחתי -נהלתי אתו שיחה ארוכה ולא הצלחנו למצוא קרבת משפחה, פרט לזאת שכולנו צאצאי אברהם יצחק ויעקב].לאחרונה עלה הרב לארץ ישראל,וכאן החלו בהוצאת כתביו עברית. ובהם הספר שכה יחלתי לו "שיח ושיג" [קריאות חדשות בפרשת השבוע],אמנם לע"ע הגיע אלי רק כרך ב', אבל גם כרך א' יגיע ,ובמילא איני מסוגל להגות בשניים גם יחד בו-זמנית].
בנושא אותו העליתי כאן הכתיב ויקרא-ויקר עוסק גם כבוד הרב, וכמובן מעמיק ומשמיע דברים, שאני חש חובה להעלותם בפנינו קוראים יקרים. [אמנם איני מצטט, אלא מעבד, בתקווה שאיני מעוות]
אומר הרב -דבר שאינו חידוש לנו, דוברי העברית כשפת יום-יום : ויקר ענינו התקלות, מקרה. בעוד ויקרא הוא זימון, קביעת פגישה.
מביא הרב מדרש חז"ל [ויקרא רבה א' יג] "מה בין נביאי ישראל לנביאי אמות העולם?...
רבי חמא בר חנינא אמר: אין הקב"ה נגלה אל אומות העולם אלא בחצי דיבור,כמה דתימר
" ד וַיִּקָּר אֱל-ֹהִים אֶל-בִּלְעָם.." [במדבר כ'ג 4] אבל לנביאי ישראל בדיבור שלם " א וַיִּקְרָא א 1
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה