היהדות ופסח
ר' יהודה הלוי בספרו הגדול על מחשבת היהדות מציין ש'עשרת הדברות' אינן מתחילות ב'אני הי בורא שמים וארץ', אלא ב"אָנֹכִי ה' אֱ-לֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים: לֹא-יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל-פָּנָי"... בהביאו את בשורת הגאולה באמצעות עם העבדים המשוחרר לכל באי עולם והמחשתו את כוחו בהתווית ההסטוריה.
ואנו רואים זאת באמירתו [דברים ד' 32]: ".... לב כִּי שְׁאַל-נָא לְיָמִים רִאשֹׁנִים אֲשֶׁר-הָיוּ לְפָנֶיךָ לְמִן-הַיּוֹם אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים אָדָם עַל-הָאָרֶץ וּלְמִקְצֵה הַשָּׁמַיִם וְעַד-קְצֵה הַשָּׁמָיִם הֲנִהְיָה כַּדָּבָר הַגָּדוֹל הַזֶּה אוֹ הֲנִשְׁמַע כָּמֹהוּ:לג הֲשָׁמַע עָם קוֹל אֱלֹהִים מְדַבֵּר מִתּוֹךְ-הָאֵשׁ כַּאֲשֶׁר-שָׁמַעְתָּ אַתָּה וַיֶּחִי:לד אוֹ הֲנִסָּה אֱלֹהִים לָבוֹא לָקַחַת לוֹ גוֹי מִקֶּרֶב גּוֹי בְּמַסֹּת בְּאֹתֹת וּבְמוֹפְתִים וּבְמִלְחָמָה וּבְיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבְמוֹרָאִים גְּדֹלִים כְּכֹל אֲשֶׁר-עָשָׂה לָכֶם ה' אֱ-לֹהֵיכֶם בְּמִצְרַיִם לְעֵינֶיךָ:לה אַתָּה הָרְאֵתָ לָדַעַת כִּי ה' הוּא הָאֱ-לֹהִים אֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ..."
וכך נוצר עם ישראל, נושא בשורת הגאולה והיעוד.
דתות אומות העולם רואות בדת מפלט מההסטוריה ואירועיה, בעוד היהדות רואה בעולם את הזירה בה נפגשים אלוהים ואדם. [ניסוחו של הרב יונתן זקס שליט"א בפירושו המעמיק ל"הגדה של פסח", ספרי מגיד, הוצאת קורן מהדורת 2015]
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה