יום שבת, 12 בדצמבר 2020

על התשובה

 על התשובה


השימוש במושגים שגויים ומטעים מקומם אותי מזה זמן רב. למשל כאשר  צמד היוסי [שריד וביילין] מדברים על 'החזרת השטחים' - .למי להחזיר?...  לפי הלשון העברית "להחזיר' פירושו -  להשיב דבר למקומו, לבעליו הקודמים. מתי היה לאותו ציבור המכנה את עצמו "עם פלשתיני" בעלות כל  שהיא על  הארץ הזו?


נהוג השימוש במונח "חוזר בתשובה" לאן הוא חוזר? האומנם  היה האיש  בעבר  מאמין גדול, ועכשיו הוא חוזר לאותו חיק?. מרבית ה"חוזרים" שאני מכיר היו פורקי-עול מילדותם, ולרוב נגררו  אחר  תורות אליליות וכתות למיניהן. אז לאן הם חוזרים?. ומה משמעות כפל הלשון  "חוזר' ו'תשובה' ?

אחת התשובות גורסת – כי למושג "חזור" יש פרט למשמעות של "חזור לאחוריך" גם "חזור בך"  – הדרך בה אתה הולך עכשיו מוטעית היא, אך כדי לרדת למשמעות העמוקה של המושגים הללו -  הבה נעיין במקורות- 

בתורה   [חומש דברים פרק ל' ,פסוקים 1-3] :

השורש "שוב" חוזר   מספר פעמים באותו קטע במושגים שלכאורה הם כפולים:

"ושבת עד ה' אלו-היך...והשבות אל לבבך... ושב ה' אלו-היך את שבותך"..[במילים מקבילות בפרקים קודמים (דברים ד 30)] .מתגלה לנו  המושג "תשובה"  האדם מישראל נקרא לחזור אל אלוהיו, אף אם כאדם וכפרט, לא היה מעולם בחיק הא-ל, כי המקרא כהנחת יסוד קובע 

שהיהודי  כחלק מקולקטיב הוא כבר מעצם לידתו  קרוב ליוצרו.


 מושג "התשובה" צופן הרבה יותר משמעות.   השורש "שוב" מוכר לנו במשמעות של שיבה "ושבו בנים לגבולם", אך כאשר הפסוק אומר לנו "ושב ה' אלו-היך את שבותך" . המושג 'שבות' מורה על השבים, גולי ציון , כפי שקורא להם  הנביא  "שבות עמי" [הושע ו 11] ,כאן השם הוא בעל משמעות כפולה - הן אלה השבים והן -  אלה שהיו בשבי. אבל יש משמעות נוספת שונה לחלוטין  בשימוש "והשבות אל לבבך",  לפי פירוש רבי שמשון רפאל הירש ,יש כאן השבה-רפלקציה. כעין החזר אור .  אך גם הוראה על עיון פנימי: .האדם אינו מסתפק בתגובותיו הקודמות והוא מחזיר את ההרהור אל לבבו ובוחן אותו מחדש , בתוך הלב מתנהל מעין ויכוח פנימי - של טוען ומשיב.  אם כי לרוב השאלות  אין תשובה עצמית. לכן הרמז הוא "ושב ה'", ונוסף לכך מורה לך  אלוהיך על התבוננות פנימית "והשבות".

גדול הוגי היהדות המודרנית הראי"ה קוק מדגים זאת בהקבלה אל עולם הרפואה ["אורות התשובה" פרק א'] הרפואה קיימת למען "ישוב האדם ויחיה,וישובו אליו החיים"   הגוף מושב לחיים לאחר שהתרופה מעלימה את הנזקים שארעו לו בשל חטאיו נגד ההתנהגות הראויה מבחינה בריאותית.

כלומר, יש אפשרות ל 'רברסביליות' של העלמת התהליך החולני ,והדרך לכך היא קודם כל בהפסקת ה-'הנהגה הרעה'. בהימנעות מדרך או תזונה גרועה.

כאילו בדרך אגב, מזכיר הרב קוק בהקשר זה את תופעת הכאב. לכאורה הכאב הוא רע,לא נעים,.אך אדם אשר לא יחוש כאב,לא ידע  מה אסור לו.יד הנשענת על מקור חום לוהט  תמשיך ותיכווה עד שלא תהיה אפשרות של מזור. הכאב הוא פעמון אזעקה,שעלינו לשמוע לו ולהאזין לו . הראי"ה מבהיר לנו שבריאות הנפש מקבילה לבריאות הגוף .  הכאב הוא מה שאנו מכנים "מוסר כליות" או "נקיפת מצפון" ועל זה כותב הרב קוק "טבע הנפש האנושית הוא ללכת בדרך ישרה ,וכאשר סר מן הדרך,כשנפל בחטא...הרי החוש הזה של ישרות מדאיב את לבו " כאבי הלב הם פעמון האזעקה הקוראים לתקן את המעוות.ולשוב אל הדרך הנבונה והנכונה.


עד כאן הרהורים בעקבות הסמנטיקה. אך המשמעות הרבה יותר עמוקה.ממש מהפכנית. כל רעיון התשובה נראה קשה להבנה.

נתאר לעצמנו .אדם נמצא פורץ לחנות, וכאשר הוא מובא בפני השופט, הוא פורץ ואומר – "סליחה,חטאתי. יותר לא אפרוץ !" האם השופט ישלח אותו לחופשי ועוד יתן לו פרס. ? אצלנו הרעיון היהודי הוא בדיוק כך.- האדם מישראל מובא בפני הבורא ביום הכיפורים לדין על מעשי חטא ופשע חמורים,והנה אומר לו מראש רבונו של עולם ,אם תתוודה על פשעך ותקבל על עצמך לא לפשוע יותר ,  אקרא לזאת 'חזרה בתשובה' ואתה תצא זכאי, אף בלי רישום פלילי על העבר. 


איך זה יתכן? אבל זה כך, כי כה אמר אלו-הים.כך ציוונו הבורא,ופתח בפנינו דרך זו. ועתה -  מי אוויל ולא ינצל פתח-מילוט זה?

 כעת ב"ימי הדין" , יש לנו הזדמנות פז, לפתוח חשבון מחדש.



ואם כבר התחלנו בסמנטיקה, העסיקה אותי בחירת המילה

"שובה ישראל עד ה' א-לוהיך"

'עד' מקובל עד למרחק מסויים.למה נבחרה מילה זו?

" מילים  הנותנות פתח להבנה מוטעית, ולכן אני רואה  במילה "ושבתי"- את ההסבר: אתם התקדמו לקראתי "עד" - ואני "אשובה "לקראתכם,

יתכן שזו מהותה של "ברית ערבות מואב"


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה